W środę rano (10.12) potężna tarcza drążąca „Karpatka” ma przebić się przez wzgórze Grochowiczna w Babicy. To kluczowy etap budowy tunelu na ekspresowej S19.
W tym artykule
Ponad dwa kilometry wydrążonego tunelu
Tarcza Karpatka wierci tunel od lipca 2024 roku. Urządzenie ma ponad 100 metrów długości i 15 metrów średnicy. Jutrzejsze przebicie pod Babicą będzie symbolicznym zakończeniem pierwszej nitki tunelu, który docelowo będzie miał ponad 2 kilometry.
Trudne warunki geologiczne opóźniły prace
Jak podaje wykonawca, zadanie okazało się trudniejsze niż zakładano. Na trasie występują skomplikowane warstwy geologiczne oraz gaz ziemny, co wymusiło wyposażenie Karpatki w dodatkowe zabezpieczenia i spowolniło postęp drążenia.
Tunel w ciągu S19 musi powstać w dwóch równoległych nitkach – osobno dla każdej jezdni. Po zakończeniu pierwszego przebicia tarczę TBM czeka kilkumiesięczna operacja obracania i przygotowywania do ponownego rozpoczęcia wiercenia w przeciwnym kierunku.
Opóźnienie oddania odcinka Rzeszów–Babica
Budowę dziesięciokilometrowego odcinka S19 z tunelem rozpoczęto w kwietniu 2022 roku. Wówczas planowano, że droga będzie gotowa w 2026 roku. Dziś wiadomo, że termin oddania przesunie się co najmniej o dwa lata.
Moment przebicia tarczy przez wzgórze będzie transmitowany w internecie. Obrazy z kamer będzie można obejrzeć na stronie internetowej Polskiego Radia Rzeszów.


![[AKTUALIZACJA] Wypadek na Podkarpackiej w Rzeszowie. Dwie osoby ranne 3 - Polskie Radio Rzeszów 26 ofiar śmiertelnych w długi weekend na polskich drogach](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/08/policja121-2-120x86.jpg)


![[ZDJĘCIA] Evva Polak na naszej scenie koncertowej 6 - Polskie Radio Rzeszów [ZDJĘCIA] Evva Polak na naszej scenie koncertowej](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/12/DSC00394-Poprawione-Szum-strona-kurwa-mac-2.jpg)



