Zakończyły się testy maszyny TBM, która drążyć będzie tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów-Babica. – Zamontowano urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym – poinformowała rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus. O tym, kiedy rozpocznie się drążenie ponad dwukilometrowego tunelu zdecyduje wykonawca odcinka firma Mostostal.
Tunel będzie składać się z dwóch naw, z których każda będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Odcinek drogi od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie +projektuj i buduj+. Ma być gotowy w połowie 2026 r.
W ramach inwestycji zostanie wybudowany ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.
Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt. W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
Tekst: PAP, opr. Barbara Kozłowska, fot. archiwum Polskiego Radia Rzeszów