Co powstanie ze zderzenia trzech twórczych światów zainspirowanych jedną z najpopularniejszych polskich poetek? Wokalistka i twórczyni Joanna Bejm, raper i tekściarz Eskaubei oraz dj i producent Mr Krime połączyli siły, aby opowiedzieć historię z życia Haliny Poświatowskiej. W premierowym singlu „Opowieść dla P.” jazz, soul i hip-hop weszły ze sobą w dialog podobnie jak Poświatowska ze swoim przyjacielem, Ireneuszem Morawskim w autobiograficznej powieści „Opowieść dla Przyjaciela”.
Dziś, kiedy rozmawiamy ze sobą coraz mniej, sztuka pisania listów wymiera, a „przyjaźń” staje się coraz bardziej wyświechtanym słowem, nowy utwór tria Bejm / Eskaubei / Mr Krime zwraca uwagę na te ważne kwestie. Tekst „Opowieści dla P” napisał Eskaubei. Muzykę skomponowała Joanna Bejm, przy udziale aranżacyjnym Mateusza Kaszuby, którego jazzujące piano słyszymy w nagraniu. Produkcją, partiami basu, syntezatorów i bębnów zajął się Mr Krime. Całości towarzyszy też aksamitny głos Joanny Kondrat, która nagrała chórki. W utworze współgrają ze sobą: wysmakowany wokal, przemyślany rap, przestrzenna produkcja i instrumentalne akcenty. Wszystko inspirowane poezją i literaturą. Utwór brzmieniowo i produkcyjnie dopieścił swoim analogowym miksem niezastąpiony Eprom!
Singiel „Opowieść dla P.” będzie dostępny we wszystkich platformach streamingowych od 19 lipca.
fot. materiały prasowe
Joanna Bejm – wokalistka, animatorka kultury. Jest laureatką wielu festiwali i konkursów piosenki, m.in. programu telewizyjnego „Szansa na sukces”. Koncertuje w projektach związanych z piosenką poetycką oraz z zespołami jazzowymi, współpracując z czołówką polskich instrumentalistów jazzowych. Lubi łączyć różne gatunki muzyczne z poezją. Dała temu wyraz płytą „Jesteś” poświęconą Halinie Poświatowskiej. Zachwycił się nią m.in. Marek Niedźwiecki, umieszczając piosenkę „Mówię kocham” na swojej 20. edycji kompilacji „Marek Niedźwiecki zaprasza do Smooth Jazz Cafe”. W ramach stypendium twórczego Ministra Kultury stworzyła projekt poświęcony zapomnianym poetom pokolenia Kolumbów, „ubierając” muzycznie wiersze uczestników Powstania Warszawskiego. W 2021 i 2022 r. wydała kolejne single: „Na skróty”, „Smutek wieczorny” i „Jutro”. W 2023 r. pojawiła się w sieci piosenka świąteczna „Stajenka serca”.
Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – Animator kultury, tekściarz, poeta miejski, raper z 25-letnim stażem, prekursor podkarpackiej sceny hip hopowej, znany z łączenia rapu z elementami jazzu.
Współtwórca unikatowej na polskiej scenie formacji Eskaubei Tomek Nowak Quartet oraz Sophia Grand Club, Skubisz / Lemańczyk Cooperation, Blues Rewrite. Członek projektu Vitold Rek & the Spark. Inicjator projektów: Late Night Poems i Subcarpathians. Współpracuje również z Agą Zaryan, Michałem Urbaniakiem, zespołem Tołhaje i formacją Orange Trane oraz Bernardem Maselim i Piotrem Lemańczykiem.
Wraz ze ś.p. Zbigniewem Jakubkiem współtwórca koncertowego przedsięwzięcia Art Celebration w ramach Wschodu Kultury, Europejskiego Stadionu Kultury. Pomysłodawca i twórca Festiwalu Wolności Twórczej. Bartłomiej Skubisz jest wykładowcą Małej Akademii Jazzu w Gorzowie Wielkopolskim – unikatowego programu nieformalnej edukacji muzycznej przeznaczonej dla młodzieży szkolnej, który działa od blisko 40 lat.
Występował w Polsce, Niemczech, Słowacji i Czechach, dzieląc scenę z takimi wykonawcami jak: Aga Zaryan, Ewelina Flinta, Beata Przybytek, Michał Urbaniak, Michael „Patches” Stewart, Zbigniew Jakubek, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej pod batutą Maestro Marka Mosia, Dean Brown, Krzesimir Dębski, Dominik Wania, Bernard Maseli, Jan Nowicki, Adam Wendt, Tołhaje, Wojciech Myrczek, Marek Raduli, Miłosz Pękala, Piotr Lemańczyk, Tomasz Łosowski, Dominik Bukowski, Jan Emil Młynarski, Dj Eprom czy Rzeszów Klezmer Band.
Wojciech Długosz (Mr Krime) – Muzyk multiinstrumentalista, dj, kompozytor, producent muzyczny, edukator. Swoją przygodę z muzyką formalnie zaczął w wieku lat 7 od nauki gry na skrzypcach, a później także fortepianie (w szkole muzycznej pierwszego oraz drugiego stopnia).
W Pierwszej połowie lat 90tych zainteresował innymi, bardziej nowoczesnymi środkami muzycznej ekspresji, takimi jak m.in. dj-ing, a zwłaszcza turntablism (czyli sztuka wykorzystywania gramofonu i miksera jako instrumentów muzycznych), a także wszelkimi instrumentami elektronicznymi. Po skończeniu liceum muzycznego zaprzestał dalszej klasycznej edukacji, i skupił się na rozwijaniu możliwości jakie dawały owe nowe narzędzia. Po latach przerwy od klasycznego instrumentarium powrócił jednakowoż do kultywowania gry na instrumentach klawiszowych, a także perkusji.
Obecnie jest uznanym w Polsce i zagranicą dj’em, a także muzykiem instrumentalistą, oraz producentem muzycznym. Djskie rzemiosło kultywuje w różnych odmianach – rzadziej już w formie setów djskich na imprezach tanecznych grając ambitną muzykę z pogranicza funku, soulu, hip hopu, elektroniki, i rożnych innych gatunków, częściej jako muzyk turntablista współpracujący z wieloma zespołami, oraz solistami, łącząc często turntablism z syntezatorami, i szeroko rozumianą elektroniką czy instrumentami perkusyjnymi.
Na swoim dj’skim koncie ma wiele nagranych mixtejpów (mix cd’s) ,które uzyskały status klasyków, dwa tytułu mistrza europy wschodniej turntablistycznych zawodów Vestax Extravaganza ( 2001, 2002), tytuł mistrza Polski ITF (2003), vice mistrza zawodów „Wheels On Fire” w Berlinie 2003, udział w RBMA (Dublin 2001) czy też set w Boiler Roomie, setki występów w klubach i na festiwalach.
Obecnie jest członkiem kilku zespołów, udzielając się w nich jako turntablista, klawiszowiec lub perkusista a także liderem (i perkusistą) własnej formacji – „Mr Krime Live Band”.
Jako producent ma na koncie kilka autorskich wydawnictw, a także remixy oraz produkcje dla innych artystów (m.in Sokół, Quebonafide, Rasmentalism, Klawo, JWP, Iza Lach, Stasiak i wielu inncyh) a także różnego rodzaju produkcje dla szeroko pojętych mediów (gry, reklamy, udźwiękowienia itp), jest również twórcą muzyki do kilkunastu spektakli teatralnych. Obecnie jest kierownikiem muzycznym oraz perkusistą zespołu muzycznego w hitowym musicalu „1989” będącym kooprodukcją teatrów Słowackiego (Kraków) oraz Szekspirowskiego (Gdańsk) przy którym pełnił również rolę współaranżera. W zeszłym roku prowadzony przez niego zespół zwyciężył imprezę „RB Soundclash – Oki vs. Kukon” (Team Kukon)