Drążenie tunelu rozpoczęło się 11 lipca tego roku na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. To pierwszy na Podkarpaciu tego typu obiekt. Tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu wykorzystane podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa, który jest wykonawcą odcinka.
Jak poinformowała GDDKiA, czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu. Czas potrzebny na odwrócenie maszyny to 3-4 miesiące.
Maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwaną w głosowaniu „Karpatką” waży 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
Tekst: PAP / Fot.: GDDKiA Oddział Rzeszów