Na Podkarpaciu trwa budowa ponad 11-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik. Zaawansowanie robót sięga nieco ponad 20 proc – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Do końca roku drogowcy mają zakończyć prace związane z budową pali pod estakady. Powstanie ich osiem, a najwyższa konstrukcja połączy Żarnową i Godową, gdzie zostanie wybudowana estakada ES-26, czyli ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 metrów i wysokości 80 metrów.
Budowa S19 między Babicą, a Jawornikiem rozpoczęła się rok temu. Wykonawca zakończył przygotowanie terenu oraz wycinkę drzew i prowadzi roboty przy wykopach na trasie głównej S19, drodze powiatowej oraz Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik.
-Kontynuowane są również roboty nasypowe na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19 – poinformowała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa ma się zakończyć we wrześniu 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi ponad miliard 200 milionów złotych.(1 253 370 000 zł.)
Drogowcy pracują również przy umacnianiu skarp, budują kanalizację deszczową, zakończyli przebudowę ujęcia wody AQUE. Równocześnie trwa budowa pali wielkośrednicowych i podpór pod wiadukty i estakady.
Kolejnym etapem będzie finał prac związanych z przebudową sieci energetycznych. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.
Ponad 11-kilometrowy odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zostanie wybudowany również węzeł Żarnowa–Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych „Jawornik” (w kierunku Rzeszowa) oraz zostaną wybudowane obiekty inżynierskie: osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku, dlatego, że budowę S19 między Babicą a Domaradzem podzielono na dwa odcinki: Babica – Jawornik (z łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, S19 nie będzie łączyła się z DK 19 w Jaworniku. Łącznik w przyszłości ma być wjazdem awaryjnym na S19 przez MOP Jawornik m.in. dla służb ratowniczych.
S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ponad 700 km długości, przebiegając przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Lublin jest już połączony z Rzeszowem.
Na Podkarpaci S19 będzie miała docelowo ok. 169 km. (PAP)
fot. Pixabay