Po raz kolejny Jarosław stanie się stolicą muzyki wokalnej. Wszystko za sprawą V Festiwalu Muzycznego im. Jana Kusiewicza, który odbędzie się w ten weekend (27-29 września). Festiwal dedykowany jest nie tylko koneserom muzyki poważnej, ale również osobom, które zaczynają doceniać jej piękno.
W piątek (27.09) organizatorzy zapraszają na Spektakl Operowy Dominika Lasoty „Kamizelka” na podstawie noweli Bolesława Prusa. W rolach głównych m.in.: Jadwiga Kot-Ochał (sopran), Jacek Ścibor (tenor), Marcin Kasprzyk (fortepian), Martyna Lasota (dyrygent).
W sobotę (28.09) będzie można wysłuchać „Ponadczasowe Przeboje Opery, Operetki i Musicalu”, wystąpią: Ewa Tracz (sopran), Stanisław Duda (baryton), Mateusz Lasatowicz (fortepian). W niedzielę natomiast (29.09) – „Międzywojenna Miłość” – recital wokalno-aktorski w wykonaniu solistki Chorzowskiego Teatru Rozrywki.
Ponadto dla najmłodszych mieszkańców powiatu jarosławskiego w sobotę (28.09) odbędzie się dedykowany im „Poranek Muzyczny” w wykonaniu Artystów Mobilnej Filharmonii z Rzeszowa.
W ramach Festiwalu odbędą się również „Mistrzowskie Lekcje Śpiewu” – warsztaty dla uczniów klas wokalnych szkół muzycznych Podkarpacia, które poprowadzi syn Maestro Jana Kusiewicza, profesor Piotr Kusiewcz.
Organizatorem Festiwalu jest starosta jarosławski Kamil Dziukiewicz, a głównym pomysłodawcą oraz dyrektorem programowym i artystycznym wydarzenia jest prof. dr hab. Jacek Ścibor, honorowy obywatel miasta Jarosławia. Festiwal odbywa się w gościnnych murach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina, dzięki współpracy z dyrektor Grażyną Seredą.
Dlaczego Jan Kusiewicz?
Jan Kusiewicz urodził się 21 września 1921 w Rzeplinie w powiecie jarosławskim. Pomimo, iż jako młody chłopiec emigrował z rodzicami do Torunia, a potem Gdańska, gdzie przez wiele lat był pierwszym tenorem opery Bałtyckiej, zawsze myślami wracał do rodzinnych stron z których pochodził.
Jan Kusiewicz zyskał rozgłos po tym, jak zagrał rolę słynnego śpiewaka wzorowaną na Janie Kiepurze w filmie „Pamiętnik pani Hanki” w 1963 r. Świetnie czuł się w kontuszowych operach Stanisława Moniuszki.
oprac. maśniak, fot. materiały prasowe