Mimo przerwy zimowej, która zgodnie z umową trwa na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe-Dukla, wykonawca prowadzi prace m.in. przy budowie estakady w Równem. Pracuje tam jedna z największych w Europie wiertnic do palowania. Z 317 pali maszyna ma do wykonania jeszcze 90.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, na budowie S19 Miejsce Piastowe–Dukla, podobnie jak i na innych inwestycjach, trwa kontraktowa przerwa zimowa, które potrwa do 31 marca br.
„Ta przerwa zimowa to jednak prawo, a nie obowiązek wykonawców. Firma Strabag, która realizuje kontrakt, wykorzystuje sprzyjające warunki pogodowe i prowadzi roboty w zakresie, w jakim pozwala na to technologia. Warunki atmosferyczne pozwalają wykonawcy koncentrować swoją pracę głównie wokół wybranych robót mostowych” – dodała.
Prace trwają m.in. przy budowie estakady w miejscowości Równe, gdzie pracuje jedna z największych palownic w Europie. Zadaniem maszyny jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą betonowych pali o długości 20 metrów. Waga robocza wiertnicy wynosi od 170 do 185 ton.
Jak podała Rarus, palownica ma łącznie do wykonania 317 pali zarówno pod podpory jak i ściany boczne. „Do wykonania pozostało jeszcze 90 pali. Aktualnie trwa zbrojenie fundamentów podpór estakady oraz wzmacnianie podłoża” – zaznaczyła rzeczniczka.
Estakada w Równem powstanie w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka–Równe, gdzie niegdyś prowadzona była intensywna eksploatacja górnicza ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Jak wyjaśniła Rarus, specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo.
Estakada przebiegać będzie w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym.
Jak zaznaczyła Rarus, konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. „Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość” – zaznaczyła rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Na tym odcinku S19, Miejsce Piastowe-Dukla, powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Wykonawcą prac jest firma Strabag, a wartość umowy to prawie 479 mln zł.
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy. (PAP)