Starosta przemyski wydał decyzję zezwalającą na ponowne użycie destruktu asfaltowego – odpadu, który powstanie w trakcie remontu drogi krajowej nr 28 na terenie gminy Bircza. Ta decyzja oznacza oszczędności nie tylko ekonomiczne, ale również dla środowiska.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, to już szósta tego typu decyzja, jaką uzyskał oddział na wykorzystanie destruktu.
Rzeczniczka przypomniała, że w grudniu 2021 r. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury, które określa szczegółowe kryteria „stosowania warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego”.
„Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału. Dzięki tym rozwiązaniom dużo łatwiejsze jest wykorzystanie destruktu w budownictwie drogowym, co przekłada się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych”
– dodała Rarus.
Zdaniem rzeczniczki, wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie.
„Nowe przepisy w założeniu mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić mają jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności”
– zaznaczyła Rarus.
Rzeczniczka rzeszowskiego oddziału powiedziała też, że destrukt asfaltowy ma być w maksymalnym stopniu zagospodarowany na inwestycjach, na których został pozyskany.
Oddział GDDKiA w Rzeszowie do tej pory uzyskał już zgody na ponowne użycie destruktu powstałego między innymi na drodze krajowej nr 73 w Jaśle oraz na drodze krajowej nr 84 w miejscowości Brzegi Dolne.
Jak dodała Rarus, na rozpatrzenie czeka jeszcze m.in. wniosek do starosty leskiego dotyczący materiału pozyskanego z prac na drodze krajowej nr 84.
Źródło: PAP / Fot. pixabay