Pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała powiedział, że pozyskanie poważnych inwestorów do budowy CPK pokazuje, iż ten projekt w części lotniczej jest projektem komercyjnym. Inwestorem zostanie konsorcjum dwóch firm – Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Do jego zadań należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska.
Marcin Horała podkreślił na konferencji prasowej, że Skarb Państwa zachowa kontrolę właścicielską, bo to będzie inwestor mniejszościowy:
Inwestorzy mają także wesprzeć CPK swoim doświadczeniem i know-how w realizacji projektu, a po jego zakończeniu – w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży.
Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 procent finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 procent pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK.
Według rządowych założeń Port Lotniczy Solidarność ma zostać wybudowany do 2028 roku. Sieć szybkich kolei ma powstać do 2034 roku.
Źródło: IAR / Fot. pixabay