Za podstawową pomoc medyczną w weekendy, święta, wieczorami i w nocy odpowiadają gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
– przypomina Narodowy Fundusz Zdrowia. W czasie świąt możemy również uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon.
Fundusz podał, że w dni świąteczne w razie przeziębienia, bólu brzucha czy gorączki można szukać pomocy w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia, i całodobowo w weekendy i święta. Nie są potrzebne skierowania i wcześniejsze rezerwacje, nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego pacjenta przyjmie każda placówka nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, nawet poza jego miejscem zamieszkania.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można skorzystać, m.in. w razie nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia, istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy oraz gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
W ramach wizyty w placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, pacjentowi przysługuje porada lekarska, zabiegi pielęgniarskie, zwolnienie lekarskie oraz e-recepty na potrzebne leki. Nie jest możliwe natomiast odbycie wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoznanym leczeniem, uzyskanie recepty na stałe leki w związku z chorobą przewlekłą, a także uzyskanie zaświadczenia o stanie zdrowia.
Adresy placówek, w których można uzyskać pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, są na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
NFZ zwrócił uwagę, że w czasie świąt można również uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu – 800 137 200.
Kontaktując się z infolinią TPK otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
– przypomniał NFZ. Konsultacje prowadzone są w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim i migowym. Przez całą dobę (w soboty, niedziele i w dni ustawowo wolne od pracy) można uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystraczająca, personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Fundusz zaznaczył, że w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć i szpitalne oddziały ratunkowe (SOR).
SOR-y i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. W przypadku SOR-u i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny.
Do SOR-u pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania. Pomoc medyczna w izbach przyjęć i w szpitalnych oddziałach ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego czy u lekarza poradni specjalistycznej.
Adresy i dane kontaktowe do SOR-ów i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112 lub 999 i wezwać zespół ratownictwa medycznego.
NFZ przypomina również, że jeśli znajdziemy się w sytuacji, kiedy będziemy musieli udzielić pierwszej pomocy, to pomoc znajdziemy w aplikacji mobilnej mojeIKP. Można tam znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie. Aplikacja jest bezpłatna – wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji.
Fundusz przypomina też o działaniu bezpłatnej i całodobowej infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590. Konsultanci udzielą nam niezbędnych informacji, m.in. na temat pomocy w czasie świąt; podpowiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Autorka: Aleksandra Kiełczykowska, źródło: PAP, fot. pexels.com