Jak połączyć przestrzeń muzealną z nowoczesnym podejściem do nauczania historii? To było jedno z zagadnień, omawianych podczas seminarium dla nauczycieli, zatytułowanego: „Edukacja – Muzeum – Dostępność”. Organizatorem było istniejące od kilkunastu miesięcy Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego w Stalowej Woli.
Historyk sztuki dr Marcin Szeląg z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, a zarazem edukator muzealny podkreślił, że nowoczesne muzeum musi być otwarte na lokalną społeczność i stosować nowoczesne formy przekazu. Jego zdaniem, taka placówka powinna korzystać z interaktywnych multimediów, a muzealni edukatorzy – poprzez nowoczesne formy przekazu – mogą uwrażliwić młodych ludzi na pozytywny odbiór wiadomości o historii miasta i regionu.
Doktor Małgorzata Kutrzeba – doradca metodycznej z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli, a zarazem nauczycielka historii w Zespole Szkół w Błażowej – dodaje, że taka placówka jak Muzeum COP w Stalowej Woli jest najlepszym przykładem skutecznego łączenia nowych form edukacji. Tu zupełnie inaczej można uczyć historii, wychodząc poza książkowe schematy.
Tekst / Fot.: Robert Pytka