Całe rodziny uczestniczyły w procesji, która przeszła przez centrum stolicy Podkarpacia. Uroczystości Bożego Ciała rozpoczęły się mszą świętą w kościele farnym, następnie wierni przeszli ulicami 3 Maja, Zamkową, Lisa-Kuli, Cieplińskiego i Sokoła do bazyliki bernardynów.
Z uczestnikami rozmawiała Bernadeta Szczypta.
W procesji zawsze niesiona jest monstrancja z Najświętszym Sakramentem. Według Katechizmu Kościoła katolickiego w „Najświętszym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i bóstwem Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus”.
Celem obchodów uroczystości Bożego Ciała jest publiczne wyznanie wiary, oddanie czci i podziękowanie za łaski płynące z sakramentu Eucharystii. Wierni przepraszają tego dnia także za zniewagi wyrządzone wobec Najświętszego Sakramentu przez słabość, oziębłość oraz świętokradztwa i bluźnierstwa.
Początki obchodów uroczystości Bożego Ciała sięgają jeszcze XIII w. Największe znaczenie w procesie ustanowienia uroczystości Bożego Ciała przypisuje się objawieniu prywatnemu mniszki (augustianki) św. Julianny z Cornillon, która zmarła w 1258 roku. Z pozostawionej przez nią relacji wynika, że Jezus Chrystus domagał się ustanowienia w Kościele specjalnego święta Eucharystii na pierwszy czwartek po święcie Trójcy Przenajświętszej. Zgodnie z jej przekazem – miało ono mieć formę radosnego dziękczynienia, w przeciwieństwie do Wielkiego Czwartku.
Papież Urban IV bullą „Transiturus de hoc mundo” z 11 sierpnia 1264 r., ustanowił święto Najświętszego Ciała Pana Jezusa Chrystusa. Z kolei papież Jan XXII (1316-34 r.) rozpropagował je w całym Kościele. Od strony liturgicznej obchody święta opracowali dominikanie przy znaczącym udziale św. Tomasza z Akwinu (doktora Kościoła).
W 1389 r. papież Urban VI zaliczył tę uroczystość do głównych świąt Kościoła katolickiego. Procesja eucharystyczna w przestrzeni publicznej pojawiała się w Polsce na początku XIV w. i bardzo szybko nabrała znaczenia w religijności ludowej.
Od początku na trasie procesji budowano cztery ołtarze symbolizujące cztery Ewangelie i cztery strony świata, na które jest ona głoszona.
Tekst: Bernadeta Szczypta, PAP, fot. Marek Maśniak