Dwie figury aniołów z drugiej połowy XVIII w. ze zbiorów Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich odzyskają świetność dzięki pracom konserwatorskim na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To kolejne eksponaty z kolekcji jarosławskiej placówki, które będą odnawiane przez specjalistów ze stolicy.
Jak powiedziała PAP kustosz jarosławskiego muzeum, Adriana Pobuta, obie drewniane rzeźby przedstawiają uskrzydlonych aniołów w gwałtownym ruchu.
„Ze względu na silną ekspresję postaci – mocno rozwiane i ostro łamiące się draperie oraz charakterystyczny sposób ujęcia szczegółów anatomicznych i wyciągnięte proporcje postaci – rzeźby należy zaliczyć do nurtu lwowskiej rzeźby rokokowej” – poinformowała Pobuta.
Podkreśliła, że nie ma wątpliwości, iż ich autorem „był zdolny twórca” wywodzący się z lwowskiego środowiska rzeźbiarskiego drugiej połowy XVIII w.
„Duże podobieństwo obu postaci wskazuje, iż wyszły one spod ręki tego samego artysty. Niestety, posiadamy jedynie szczątkowe informacje o ich pochodzeniu” – dodała.
Kustosz opowiedziała, że obie figury aniołów zostały znalezione w 1939 r. pod schodami prowadzącymi na chór w jarosławskiej cerkwi greckokatolickiej pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego, jednak ich cechy wskazują, że pierwotnie ozdabiały ołtarze w świątyni katolickiej.
Wskazała, że anioły należały najprawdopodobniej do wyposażenia nieistniejącego obecnie kościoła ojców franciszkanów, który znajdował się niedaleko cerkwi (na dzisiejszej ul. Przemyskiej w Jarosławiu).
„Świątynia, która nosiła wezwanie Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny, została ufundowana w drugiej połowie XVII wieku przez współwłaścicieli miasta Jana Zamoyskiego i Konstantego Lubomirskiego” – powiedziała Pobuta.
W 1788 r., gdy Jarosław znajdował się już w monarchii austriackiej (na mocy I rozbioru Polski), nastąpiła kasata zakonu franciszkanów. W 1790 r. dawne dobra zakonne zostały sprzedane na drodze licytacji, a w 1807 r. opuszczony kościół został rozebrany.
„Można spodziewać się, że gdzieś w tym czasie nieliczne rzeźby z wyposażenia świątyni zostały przeniesione do pobliskiej cerkwi” – zwróciła uwagę Pobuta.
Oprócz aniołów w zbiorach jarosławskiego muzeum znajdują się jeszcze dwie rokokowe figury świętych ze szkoły lwowskiej, które również mogą pochodzić z tego samego kościoła.
Dyr. Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich Konrad Sawiński przekazał, że figury aniołów z XVIII stulecia to kolejne eksponaty z kolekcji jarosławskiej placówki, które będą konserwowane na ASP w Warszawie.
Przypomniał, że współpraca między tymi dwoma instytucjami rozpoczęła się jeszcze w 2022 r. Wtedy to Akademia podjęła się, w ramach zadania badawczego, konserwacji niezwykłego artefaktu ze zbiorów muzealnych – niemal 400-letniej ceramicznej solniczki datowanej na XVII stulecie. Naczynie to jest przykładem włoskiej ceramiki renesansowej i pochodzi prawdopodobnie z wytwórni Deruta, leżącej w regionie Umbria.
W 2023 r. konserwacji poddano z kolei dwie secesyjne wazy z 1907 r. z motywem tanecznego kręgu projektu Jana Szczepkowskiego. Te dwa ostatnie eksponaty w ostatnich dniach wróciły do Jarosławia i można je z powrotem oglądać na wystawie stałej muzeum. (PAP)
Fot. Polskie Radio Rzeszów