Sześć najlepszych zdaniem komisji konkursowej spektakli artystów niezależnych z całego kraju powstałych w latach 2020-2024 będzie można obejrzeć we wrześniu w Rzeszowie na festiwalu OFF Rzeszów. Po każdym spektaklu odbywać się będą rozmowy z twórcami.
OFF Rzeszów to projekt Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr. To program finansowany ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Jak przypomniała Marta Fortowska, sekretarz literacka rzeszowskiego teatru, OFF Rzeszów to festiwal, którego celem jest prezentacja najnowszych nurtów w teatrze offowym oraz stworzenie miejsca wymiany idei, doświadczeń i poglądów dotyczących teatru offowego pomiędzy twórcami i odbiorcami. Podczas tegorocznej edycji festiwalu OFF Rzeszów, która odbędzie się od 14 do 18 września, widzowie będą mieli okazję obejrzeć sześć najlepszych, zdaniem komisji konkursowej, spektakli z całego kraju, które powstały w latach 2020-2024.
Festiwal otworzy spektakl „Modlitwa pod cudowną mozaiką w kościele parafialnym pod wezwaniem Samej Siebie”, który zaprezentuje kolektyw PPLVerse. „Jest to rodzaj eseju scenicznego, skupiającego się na zagadnieniach wiary, tożsamości, płci, queerowości i seksualności” – przekazała Fortowska.
Podczas kolejnych festiwalowych wieczorów publiczność będzie mogła oklaskiwać Henryka Mazurkiewicza, Katyę Egorovą, Tati Lemeshevą w spektaklu „Niesamowita Słowiańszczyzna”, którzy są także twórcami przedstawienia. To troje młodych ludzi: Białorusin Henryk Mazurkiewicz, Rosjanka Katya Egorova i Ukrainka Tati Lemesheva.
Jak sami mówią o spektaklu, jest to autorska i osobista inicjatywa wynikająca z głębokiej potrzeby wyrażenia swojego zdania o sobie i o nas, czyli o Słowianach. To opowieść na temat tego, co dzieje się „tu i teraz”, ale które ma swoje „przed”, swoje korzenie i przesłanki. Przedstawienie jest mozaiką scen, sytuacji, zwierzeń, nagrań, piosenek pozwalającą na interakcję z widownią i wprowadzającą „w samo sedno tego, co obecnie dzieje się między czterema naszymi narodami”.
„Dlatego chociaż zamierzamy +jechać po bandzie+, ani przez sekundę nie zapomnimy o przesłaniu, które każdy z nas pragnie przekazać dzięki temu nietypowemu przedsięwzięciu. Nawet jeśli będzie to tak proste, jak stwierdzenie, że trochę wstyd nie wiedzieć nic o swoim sąsiedzie, a mimo nienawiści do własnego rządu nadal można kochać swoją ojczyznę” – mówią artyści.
W programie tegorocznego OFF Rzeszów znalazł się jeszcze spektakl kolektywu Banachowicz Rybarczyk „Łoo! Matko!” będący scenicznym manifestem na temat macierzyństwa i kobiecości; spektakl poznańskiej Sceny Roboczej „Nasza racja”, który jest próbą złapania dystansu i zrozumienia źródła naszych nieporozumień i konfliktów, oraz muzodram Wojana Trockiego „Trzecia godzina gratis”. To opowieść o delikatnych aspektach codziennego życia, „które zmusza większość z nas do różnych form prostytucji”.
Na finał przeglądu widzowie zobaczą propozycję kolektywu Hertz Haus, laureata tegorocznego Festiwalu SzekspirOFF – „To bitch or not to bitch”, w którym twórcy wcielają się w postaci z Szekspirowskiego imaginarium, zapraszając widzów do kierowanego przez nich laboratorium, gdzie fizjologia spotyka filozofię.
Kuratorką festiwalu jest Katarzyna Knychalska, założycielka i prezeska Fundacji Teatr-Nie Taki we Wrocławiu, wydawczyni, redaktorka naczelna portalu Teatralny.pl i czasopisma o teatrach niezależnych „nietak!t”. Po każdym spektaklu odbywać się będą rozmowy z twórcami.
Bilety w cenie 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy) do nabycia są w kasach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. (PAP)