Owoce jagodowe, herbata i czerwone wino zmniejszają zagrożenie demencją • Zdrowie • Polskie Radio Rzeszów
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Zdrowie > Owoce jagodowe, herbata i czerwone wino zmniejszają zagrożenie demencją

Owoce jagodowe, herbata i czerwone wino zmniejszają zagrożenie demencją

Marek MaśniakMarek Maśniak
22 września 2024 - 19:58
Zdrowie
Czas czytania: 2 min.
A A
Owoce jagodowe, herbata i czerwone wino zmniejszają zagrożenie demencją
Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

Produkty bogate we flawonoidy – szczególnie owoce jagodowe, herbata i czerwone wino – zmniejszają zagrożenie demencją, potwierdzili naukowcy.

Liczba osób z demencją na świecie rośnie. Ogromne znaczenie dla rozwoju schorzenia mają predyspozycje genetyczne, ale wśród powodów można wymienić także starzejące się społeczeństwa i niesprzyjający zdrowiu styl życia.

Liczy się przy tym dieta. Badacze z Queen’s University Belfast (Irlandia Płn.) potwierdzili właśnie, że flawonoidy – substancjach o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym – wykazują działanie przeciwnowotworowe, chroniące układ krążenia i wspierające procesy poznawcze.

„Na całym świecie częstość występowania demencji szybko rośnie. W naszym badaniu kohortowym przeanalizowaliśmy pochodzące z programu UK Biobank dane dotyczące diety ponad 120 tys. dorosłych w wieku od 40 do 70 lat. Nasze wyniki pokazują, że spożywanie dodatkowych sześciu porcji dziennie produktów bogatych we flawonoidy, w szczególności jagód, herbaty i czerwonego wina, wiązało się z niższym ryzykiem demencji o 28 proc. Wyniki były najbardziej zauważalne u osób z wysokim ryzykiem genetycznym, a także u tych z objawami depresji” – mówi prof. Aedín Cassidy, autor badania.

„Rezultaty te przekazują wyraźny komunikat odnośnie zdrowia, sugerując, że prosta metoda, taka jak zwiększenie codziennego spożycia produktów bogatych we flawonoidy, może obniżyć ryzyko demencji, szczególnie w populacjach o wysokim ryzyku. Obecnie nie ma skutecznego leczenia tej choroby, dlatego interwencje profilaktyczne mające na celu poprawę zdrowia i jakości życia oraz redukcję kosztów społecznych i ekonomicznych powinny nadal być głównym priorytetem zdrowia publicznego” – dodaje dr Amy Jennings, jedna z badaczek.

 

PAP, fot. pixabay.com,

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News!
Tagi: zdrowie

Zobacz także

Bezpłatne badania dla kobiet w Ropczycach. Ruszyła akcja profilaktyczna
Wiadomości

Test HPV HR zamiast klasycznej cytologii. Duża zmiana w programie NFZ

12.08.2026
Szpital w Sanoku przed programem naprawczym. Placówka ma 40 mln zł deficytu
Wiadomości

Szpital w Sanoku przed programem naprawczym. Placówka ma 40 mln zł deficytu

12.08.2026
Rzeszów w przeddzień XXXIV Światowego Dnia Chorego
Wiadomości

Elektroniczna karta DILO. Pacjenci onkologiczni z łatwiejszym dostępem do badań i dokumentacji

12.08.2026
  • Najnowsze
  • Popularne

Najnowsze

Pijana kobieta, kierująca hondą, uszkodziła kilka aut. Miała 3 promile alkoholu w organizmie

Koniec utrudnień na DK94 w Lubzinie. Zderzyły się samochód osobowy i ciężarówka [AKTUALIZACJA]

1 godzinę temu

ZDJĘCIA Śmiertelny wypadek motocyklisty w Grębowie. 32-latek uderzył w drzewo

1 godzinę temu

Cieszanów Rock Festiwal rusza jutro. Wystąpią legendy rocka i punka

2 godziny temu

Wypadek na DK28 w Tyrawie Wołoskiej. Droga Sanok–Bircza zablokowana

2 godziny temu

Krytyczna sytuacja hydrologiczna w gminie Bukowsko. Wójt apeluje o oszczędzanie wody

2 godziny temu

Wypadek w Tuligłowach. Pasażerkę zabrał śmigłowiec LPR, droga zablokowana

2 godziny temu

Popularne

Spada poziom wody w Jeziorze Solińskim - Polskie Radio Rzeszów

Spada poziom wody w Jeziorze Solińskim

11/08/2026

Zaćmienie Słońca i rój Perseidów. Wyjątkowy wieczór na niebie

12/08/2026

Zabytkowy most kolejowy w Przemyślu nadal czeka na przekazanie. Konstrukcję zjada rdza

11/08/2026

Sześć ofiar śmiertelnych wypadków na Podkarpaciu

10/08/2026

Tryńcza gospodarzem Dożynek Prezydenckich. Tysiące osób przyjadą na Podkarpacie

10/08/2026

Akcja ratunkowa WOPR na Solinie. Przewrócił się jacht

12/08/2026

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia?
Daj nam znać!

17 222 22 22 antena@radio.rzeszow.pl Otwórz formularz
Festiwal polonijny
Rozmowy o nauce
Na ludową nutę
W cyfrowym świecie

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2026Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
  • MUZYKA
    • WIADOMOŚCI MUZYCZNE
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności