piątek, 5 grudnia 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Wiadomości > PKP PLK: Zamiast korekt w geometrii torów wprowadzano ograniczenia prędkości

PKP PLK: Zamiast korekt w geometrii torów wprowadzano ograniczenia prędkości

Zuzanna JaroszZuzanna Jarosz
15 grudnia 2024 - 19:18
Wiadomości
Czas czytania: 3 min.
A A
PKP PLK: Zamiast korekt w geometrii torów wprowadzano ograniczenia prędkości
Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

PKP PLK zidentyfikowały błędy w projektach modernizacji infrastruktury kolejowej, przez które prędkość pociągów była obniżana – poinformowała PAP Joanna Kursa z zespołu prasowego spółki. Przykładowo, zamiast skorygować geometrię torów obniżano dopuszczalną prędkość.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o „zidentyfikowaniu błędów projektowych” w dokumentacji przygotowanej przez wykonawców modernizacji infrastruktury kolejowej. Z analiz wynika, że doszło do nieprawidłowości skutkujących zaniżeniem prędkości pociągów po modernizacji linii. Spółka zapewniła, że podjęte zostały „działania naprawcze”.

Jak poinformowała PAP Joanna Kursa z zespołu prasowego PKP PLK, chodzi o kilkanaście „miejsc punktowych” m.in. w Otwocku, Czechowicach-Dziedzicach czy Zgierzu.

PKP PLK podały, że najczęstsze błędy w dokumentacji projektowej to brak obliczeń parametrów kinematycznych zgodnych z obowiązującymi standardami, obliczenia wykonywane w oparciu o nieobowiązujące przepisy, notoryczne zaniżanie prędkości maksymalnej dla pociągów towarowych – przyjmowanie domyślnie wartości 80 km/h, a nie wynikającej wprost z tzw. geometrii poziomej, brak właściwych oznaczeń na planach sytuacyjnych, brak pochylników, które są niezbędne do prawidłowego zaprojektowania infrastruktury, projektowanie z wykorzystaniem oprogramowania nieprzeznaczonego do projektowania geometrii układów torowych lub jedynie zaadaptowanego do tego celu.

Spółka poinformowała, że w efekcie wskazania semaforów nie były dostosowane do możliwości geometrii rozjazdów – np. na rozjazdach maksymalna prędkość zaniżana była do 40 km/h, podczas gdy geometria torów umożliwiała jazdę z prędkością 50 km/h. Ponadto, jak podały PKP PLK, projektowano „nieintuicyjne” dojścia do peronów czy wiaty peronowe pozbawione walorów architektonicznych oraz funkcjonalnych.

„Naprawy rozpoczną się po dokładnym zaplanowaniu działań korygujących, które obejmą zarówno istniejącą infrastrukturę, jak i etapy projektowe. W przypadku już zbudowanej infrastruktury, działania będą realizowane w ramach dostępnych środków i możliwości, co może wprowadzać pewne ograniczenia” – powiedziała Kursa. Zapewniła przy tym, że współpraca z wykonawcami w zakresie wprowadzenia odpowiednich zmian w dokumentacji i projekcie wykonawczym pozwoli na rozpoczęcie napraw w możliwie jak najkrótszym czasie, przy minimalnym wpływie na budżet spółki. „Szczegóły dotyczące konkretnych terminów będą zależne od etapu realizacji inwestycji i dostępnych zasobów” – dodała przedstawicielka firmy.

PKP PLK nie odpowiedziały na pytanie PAP dotyczące przewidywanych ogólnych kosztów planowanych poprawek. „Koszty (poszczególnych – PAP) poprawek będą zróżnicowane w zależności od zakresu działań. W przypadku prostszych modyfikacji, takich jak podbicie toru, będą wynosiły kilkadziesiąt tysięcy złotych. Natomiast bardziej zaawansowane zmiany, takie jak dostosowanie aplikacji systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK) na danej stacji, mogą wiązać się z wydatkami rzędu kilku milionów złotych. Ostateczne koszty będą zależne od szczegółowego zakresu przeprowadzonych działań i specyfiki poszczególnych projektów” – zaznaczyła Kursa.

Spółka dopatruje się przyczyn popełnionych błędów przede wszystkim w braku odpowiednich kompetencji i niedostatecznym doświadczeniu projektantów, a także w nieprawidłowym nadzorze inwestorskim. „W niektórych przypadkach błędne było przekonanie, że +naprawienie+ problemu polega na obniżeniu prędkości pociągu na semaforze, zamiast wprowadzenia korekt w geometrii toru” – wskazała Kursa, dodając, że takie podejście, choć pozornie prostsze, w konsekwencji okazuje się znacznie droższe od prostej modyfikacji toru, która mogłaby umożliwić uzyskanie wyższej prędkości.

PKP PLK zapowiedziały wyciągnięcie wniosków z zaistniałej sytuacji. „W przyszłości zamierzamy opracowywać koncepcje techniczne we własnym zakresie, angażując osoby z odpowiednimi uprawnieniami projektowymi. Dzięki temu spółka w sposób precyzyjny będzie mogła określić opis przedmiotu zamówienia, co pozwoli na uniknięcie podobnych błędów i zapewni lepszą kontrolę nad jakością projektów” – podsumowała Kursa. (PAP)

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz ciekawy film lub zdjęcie z okolicy? A może chcesz wyrazić swoją opinię na temat bieżących spraw? ZGŁOŚ TEMAT TUTAJ
Tagi: PŚiL

Zobacz także

Fot. ilustracyjna

Eksperci: system alarmowy będzie zmodyfikowany, ludzie muszą nauczyć się reagować

16 września 2025
„Franz Kafka” polskim kandydatem do Oscara

„Franz Kafka” polskim kandydatem do Oscara

15 września 2025
Nowe funkcje aplikacji e-Paragony

Nowe funkcje aplikacji e-Paragony

13 września 2025
Po katastrofalnym trzęsieniu ziemi w Afganistanie kobiety odcięte od pomocy medycznej

Po katastrofalnym trzęsieniu ziemi w Afganistanie kobiety odcięte od pomocy medycznej

5 września 2025
Następny
Iwonicka Jesień Literacka

Iwonicka Jesień Literacka

Psycholożka: Polacy są umiarkowanie prospołeczni

Psycholożka: Polacy są umiarkowanie prospołeczni

Śmiertelny wypadek na A4 pod Dębicą (aktualizacja)

Wypadek na przejściu dla pieszych. Zostały potrącone dwie osoby

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz temat, który warto poruszyć?
ZGŁOŚ TEMAT
W cyfrowym świecie
Plebiscyt „Werbel 2025”
Na ludową nutę

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2025Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności