Większość PIT-ów jest składana elektronicznie; KAS zachęca podatników do korzystania z e-Urzędu Skarbowego – powiedziała PAP wiceminister finansów i zastępczyni szefa KAS Małgorzata Krok. Dodała, że do dyspozycji podatników jest specjalna infolinia, niewykluczone są też dodatkowe dyżury urzędów skarbowych.
Od 15 lutego podatnicy mogą składać zeznania podatkowe za rok 2024.
„Okres składania zeznań podatkowych należy do najgorętszych okresów w pracy resortu finansów” – powiedziała PAP wiceminister finansów i zastępczyni Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Małgorzata Krok. Wyjaśniła, że przygotowania zaczynają się już w poprzednim roku, ale jednak w czasie przyjmowania zeznań administracja skarbowa działa na podwyższonych obrotach.
„Ponieważ większość PIT-ów jest składana elektronicznie, to w okresie składania zeznań służby informatyczne są postawione w stan najwyższej gotowości, podobnie zresztą jak cały zespół ministerstwa. Mamy także bardzo dużo osób w terenie, które biorą bardzo aktywny udział w całej akcji – mamy osoby w urzędach, które przyjmują deklaracje, udzielają wyjaśnień, rejestrują podatników i udzielają informacji. W akcję włączona jest oczywiście Krajowa Informacja Skarbowa, która też udziela informacji na infolinii. Teraz mamy jedną infolinię KAS, którą monitorujemy na bieżąco i będziemy analizować, jak dużo jest zapytań i w razie potrzeby będziemy wspierali dodatkowo ten kanał telefoniczny. Podobnie planujemy postępować w przypadku dużego wzrostu zainteresowania kontaktem bezpośrednim z urzędnikami – jeśli będzie to konieczne, to także będziemy wzmacniać poszczególne kanały w miejscach, w których jest taka potrzeba” – zapewniła Małgorzata Krok.
W trakcie okresu, kiedy należy złożyć zeznania, MF często wprowadza dodatkowe dyżury, na przykład urzędy skarbowe pracują dodatkowo w soboty. I w tym roku, według wiceszefowej KAS, nie jest to wykluczone.
„Przygotowujemy się do tego. Będziemy bacznie monitorować przebieg akcji składania zeznań od jej rozpoczęcia. Pozwoli to nam ocenić, jakie będzie zainteresowanie, jakie obłożenie urzędów czy infolinii. I adekwatnie do tego zapewnimy sprawną obsługę całego procesu, z dodatkowymi ewentualnymi dyżurami w urzędach albo na infolinii. Wówczas, kiedy będziemy mieli kalendarz takich wydarzeń, będziemy o tym informować” – powiedziała wiceminister.
Jednocześnie podkreśliła, że większe skupienie na zbieraniu zeznań podatkowych nie oznacza, że podatnicy zainteresowani innymi problemami powinni unikać administracji podatkowej.
„To nie jest tak, że wszyscy w urzędzie zajmują się obsługą akcji PIT. Owszem, pytań dotyczących PIT jest naturalnie więcej. Natomiast można przyjść z każdym problemem podatkowym i na wszystkie też odpowiadamy. Zarówno w urzędzie, jak i na infolinii, na którą zapraszam, bo można uzyskać informację bez wychodzenia z domu” – powiedziała wiceszefowa KAS.
Podkreśliła, że KAS zachęca wszystkich podatników do korzystania ze zdalnych kanałów, takich jak choćby e-Urząd Skarbowy oraz do składania zeznań za pośrednictwem takich właśnie rozwiązań.
„Po pierwsze – to jest bardzo proste i wymaga kilku kliknięć. Jeżeli ktoś potrzebuje uzupełnić informacje/dane, mamy podpowiedzi, które to ułatwią. Jest kreator, który w bardzo intuicyjny sposób prowadzi nas przez całą deklarację. Jeżeli ktoś ma pytania dotyczące rozliczenia, to w pierwszej kolejności zachęcamy do skorzystania z naszej infolinii. Infolinia KAS jest dostępna, obsługują ją zarówno pracownicy urzędów, jak i pracownicy Krajowej Informacji Skarbowej. Zakres informacji jakie można uzyskać na infolinii KAS jest bardzo szeroki, możemy również liczyć na kompleksową informację w swojej indywidualnej sprawie” – stwierdziła wiceminister finansów.
Przypomniała, że obecnie na infolinii można uzyskać także informacje objęte tajemnicą skarbową. Są one udzielane po uwierzytelnieniu telePINem, który można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym.
„W efekcie, bez problemu kwestię rozliczenia podatkowego można zamknąć korzystając z serwisu e-Urząd Skarbowy oraz – ewentualnie w razie potrzeby – konsultacji w kanale telefonicznym. Oczywiście urzędy skarbowe pomogą podatnikom, którzy je odwiedzą, natomiast w trosce o czas i wygodę naszych podatników, kanał elektroniczny i telefoniczny wydaje się najlepszym rozwiązaniem, z jakiego można skorzystać. Przypominamy, że KAS wspiera się również voicebotami i chatbotami pomocnymi przy rozliczeniu. Osoby, które chciałyby jednak przyjść do urzędu skarbowego zachęcam do zarezerwowania wcześniej terminu poprzez usługę umów wizytę w urzędzie skarbowym ” – powiedziała Małgorzata Krok.
(PAP)