848 metrów tunelu, którym biec będzie jedna nitka drogi ekspresowej S19 wydrążyła już maszyna TBM Karpatka. Docelowo tunel, który powstaje na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica będzie miał ponad 2 km długości. Trasa ma być przejezdna w 2028 r.
Odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 10,3 km, od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.
Maszyna TBM, którą nazwaną Karpatką, wydrąży tunel o długości 2255 m. Tunel będzie składać się z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Na jednej zmianie maszynę TBM obsługuję ok. 50 osób. Wśród nich są wykwalifikowani pracownicy oraz pomocnicy, którzy np. dowożą tubingi czy osoby odpowiedzialne za przedłużanie wszystkich instalacji, kabli, rur w miarę postępu prac przy drążeniu tunelu.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
Tekst: PAP / Fot.: GDDKiA Oddział Rzeszów, arch.