Brak inwestycji kolejowych na terenie Podkarpacia niepokoi radnych Prawa i Sprawiedliwości w Sejmiku Województwa Podkarpackiego.
Wykluczenie Podkarpacia
Marcin Fijołek, przewodniczący klubu radnych PiS w sejmiku powiedział, że brak nowych inwestycji i modernizacji istniejących linii kolejowych doprowadzi do wykluczenia kolejowego Podkarpacia.
Jako przykład podał usunięcie tzw. szprychy nr 6 z programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Bez tego połączenia kolejowego nie będziemy mieli równych szans w konkurowaniu w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego z innymi regionami z Polski, które są lepiej skomunikowane
– apelował Marcin Fijołek.
Sejmikowi radni z Prawa i Sprawiedliwości przygotowali uchwałę stanowisko w tej sprawie, którą przedstawią podczas dzisiejszej sesji.
Rozwój regionalnej sieci połączeń
W odpowiedzi Marek Rząsa poseł Koalicji Obywatelskiej stwierdził, że nie ma żadnego wykluczenia kolejowego na Podkarpaciu. Jego zdaniem sejmik zamiast zająć się rozwojem regionalnej sieci połączeń, zajmuje się stanowiskami. Poseł zauważył, że remonty wszystkich trakcji i linii kolejowych, remonty wszystkich dworców na głównej linii Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Wrocław zostały rozpoczęte za rządów PO-PSL.
PiS jedynie kontynuował te inwestycje
– dodał Marek Rząsa.
Podkreślił, że ostatnio została rozwinięta siatka połączeń kolejowych z innymi częściami kraju.
Wykluczenie komunikacyjne młodzieży i seniorów
Wojciech Śmiech z Polski 2050, wicestarosta tarnobrzeski powiedział, że według przeprowadzonych badań na północy regionu występuje wykluczenie komunikacyjne, które dotyczy młodzieży i seniorów, dlatego też pojawił się pomysł stworzenia kolei lasowiackiej z hubem przesiadkowym w Tarnobrzegu.
Ma powstać sieć połączeń kolejowych ułatwiających podróż w tej części Podkarpacia i pozwalających skomunikować północ z resztą województwa. Dodał, że inwestycje kolejowe to inwestycje na dekady i wymagają rozmów ponad podziałami.
Wszystkie strony polityczne i społeczne muszą być zgodne do tego projektu
– podkreślił.
Jan Urban PSL zwrócił uwagę, że przy walce z wykluczeniem komunikacyjnym istotne jest zintegrowanie całego transportu.
Należy pomyśleć nie tylko o drogach żelaznych, ale nad systemowym rozwiązaniem sieci połączeń. Nie wszędzie podciągniemy tory.
Szprycha nr 6, inwestycja i budowa
Wicewojewoda podkarpacki Wiesław Buż z Nowej Lewicy powiedział, że wykreślenie szprychy nr 6 z planowanych inwestycji kolejowych nie oznacza całkowitej rezygnacji z jej budowy.
Niewykluczone, że przyjdzie czas na to, żeby te szprychę uruchomić
– dodał.
Wicewojewoda zauważył, że na inwestycje w podkarpacką kolej z KPO zaplanowanych jest 1 mld 600 mln zł. Pieniądze mają być przeznaczone m.in. na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego.
Reprezentujący Konfederację Ireneusz Dzieszko uważa, że przygotowana przez sejmikowych radnych z Prawa i Sprawiedliwości uchwała stanowisko to element walki politycznej. Dodał też, że liczy się dobro wspólne.
Ustalmy potrzebne linie kolejowe, połączenia, które zaspokoją potrzeby ludzi i zbudujmy ją niezależnie od tego kto będzie rządził.
Z politykami rozmawiała Monika Domino:
Tekst: J. Piekło / Fot.: R. Lewicki