Wyzwania rynku mleczarskiego
Rynek mleczarski w Polsce stoi obecnie przed kilkoma istotnymi wyzwaniami, które wpływają zarówno na producentów, jak i przetwórców mleka. Jednym z głównych problemów jest rosnąca presja kosztowa. Wzrost cen energii, pasz, paliwa oraz kosztów pracy znacząco obciąża rentowność gospodarstw mlecznych. Inflacja oraz zmienność rynków surowcowych dodatkowo utrudniają planowanie produkcji i inwestycji. Dla wielu małych i średnich gospodarstw oznacza to ryzyko wycofania się z produkcji mleka lub konieczność konsolidacji.
Rolnik jest coraz starszy
Oprócz sytuacji „zewnętrznej” wyzwania rynku mleczarskiego związane są z demografią.
– Wyzwania wynikają ze struktury demograficznej i rosnącego wieku rolnika. Aktualnie przeciętyny wiek rolnika to 50 lat, a w Unii Ueropejskiej to 57 lat – Jarosław Malczewski, prezes Polskiej Grupy Mleczarskiej.
Dlaczego młode pokolenie nie chce wiązać swojej przyszłości z rolnictwem? Zdaniem naszego gościa głównym problemem jest opłacalność.
Polski rolnik musi inwestować
– Przetwórnie powinny zawierać porozumienia z rolniczym handlem detalicznym, bo stamtąd płynie podstawowy impul cenowy. Rolnicy muszą mieć też dostępne tanie kredyty. W innych krajach takie kredyty są silnie wspierane przez państwo. U nas też tak musi być – dodaje Jarosław Malczewski.
O innych wyzwaniach i pomysłach na wspieranie rynku mleczarskiego można posłuchać w rozmowie, którą Szymon Taranda przeprowadził z Jarosławem Malczewskim, prezesem Polskiej Grupy Mleczarskiej.
Fot. Pixabay









