Część organizacji pozarządowych zarzuca Ministerstwu Klimatu i Środowiska wycofanie się z postulatu likwidacji transportu konnego do Morskiego Oka. Innego zdania są władze ministerstwa, które podkreślają, że porozumienie, które udało się osiągnąć, poprawi sytuację zwierząt.
Jak twierdzą aktywiści, w maju zeszłego roku, podczas okrągłego stołu, resort ogłosił sukces w sprawie wygaszenia transportu konnego w tej lokalizacji. Według Anny Plaszczyk z Fundacji Viva! ministra Paulina Hennig-Kloska osobiście zadeklarowała się w tej sprawie.
– Obiecała społeczeństwu, że ten transport zostanie zlikwidowany i z tej obietnicy się nie wywiązała. Żądamy, żeby pani ministra zaczęła działać w kierunku likwidacji transportu konnego do Morskiego Oka. Tego chcemy my, tego chcą 103 inne organizacje społeczne, tego chce 68 procent Polek i Polaków
– mówi Anna Plaszczyk.
Aktywiści mówią, że z mediów dowiedzieli się, iż doszło do porozumienia między ministerstwem, starostwem i Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Mecenas Katarzyna Topczewska powiedziała, że dotarła do treści porozumienia w trybie dostępu do informacji publicznej. Jest w nim stwierdzenie, że porozumienie to kontynuacja rozmów z 17 maja 2024 roku i zostało wypracowane z uwzględnieniem interesu wszystkich stron. Według prawniczki nie jest to prawdą, ponieważ pominięta została strona społeczna. W porozumieniu znalazło się także ustalenie, że konie będą pracować cały rok, a busy elektryczne jeździć od połowy kwietnia do końca października.
Ministra Paulina Hennig-Kloska nie obiecywała likwidacji transportu konnego do Morskiego Oka. Resort podkreśla zarazem, że doprowadził do porozumienia w tej sprawie.
– Ustalono, że transport konny na drodze do Morskiego Oka zostanie ograniczony do najbardziej płaskiego odcinka od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza, czyli trasa skróci się z około 7 kilometrów, do 2,5 kilometra. Masa wozów również zostanie ograniczona. Działania te wychodzą naprzeciw postulatom strony społecznej, w tym obrońców praw zwierząt oraz realizują ustalenia okrągłego stołu z maja 2024 r.
(IAR)