Jak działa cykl hydrologiczny? Odpowiedzi na to pytanie udzielili uczniowie jedenastu podkarpackich szkół, tworząc pomysłowe makiety i prezentacje. Najlepsza okazała się drużyna ze Skopania.
Konkurs o obiegu wody w przyrodzie z udziałem uczniów z całego Podkarpacia
W Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz odbył się finał konkursu edukacyjnego „Cykl Hydrologiczny”. Wzięli w nim udział uczniowie szkół podstawowych z regionu, z klas 4-7, którzy za pomocą przestrzennych modeli przedstawili procesy parowania, kondensacji, opadów, infiltracji, spływu oraz transpiracji. Do rywalizacji zgłoszono 26 prac, spośród których jury wybrało pięć najlepszych drużyn do finału.
Zwycięska makieta ze Skopania z ruchomymi elementami
Pierwsze miejsce zajęła drużyna ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Skopaniu (uczniowie z klas 5, 6 i 7). Ich makieta zachwyciła nie tylko starannością wykonania, ale i nowatorskim podejściem – zawierała ruchome elementy ilustrujące m.in. spływ powierzchniowy w postaci wodospadu. Przygotowana przez nich prezentacja pokazywała drogę, jaką w przyrodzie pokonuje kropla wody, co doceniło jury konkursu.
Kolejne miejsca dla szkół z Jarosławia i Wielkich Oczu
Na drugim miejscu uplasowała się drużyna uczniów klasy 5b ze Szkoły Podstawowej im. ks. Stanisława Konarskiego w Jarosławiu. Trzecie miejsce zdobyli piątoklasiści z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wielkich Oczach. Jury konkursowe oceniało zarówno estetykę i pomysłowość makiet, jak i sposób ich prezentacji oraz poprawność merytoryczną.
W konkursie przyznano też wyróżnienia, które otrzymały uczennice kl. 6 z Szkoły Podstawowej im. św. Jana Kantego w Targowiskach oraz drużyna uczniów klasy 6c ze Szkoły Podstawowej im. ks. Stanisława Konarskiego w Jarosławiu.
Edukacja poprzez doświadczenie – organizatorzy promują naukę przez działanie
Konkurs zorganizowało Podkarpackie Centrum Nauki Łukasiewicz we współpracy z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Jego celem było popularyzowanie wiedzy o obiegu wody w przyrodzie oraz promowanie nauki poprzez aktywność twórczą i współpracę zespołową wśród dzieci i młodzieży.
Konkurs zrelacjonowała Justyna Piekło.
Tekst / Fot.: J. Piekło