Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował PAP, że UOKiK przygotował jednolity wzór umowy o kredyt hipoteczny ze stałą stopą procentową, na co najmniej 5 lat. Kredytobiorca będzie mógł skupić się nad najważniejszymi parametrami umowy zamiast szukać niekorzystnych dla niego zapisów.
Tomasz Chróstny podkreślił, że wzorzec umowy o kredyt hipoteczny z okresowo stałą stopą procentową zawarty na okres nie krótszy niż 5 lat jest po to, aby konsument miał pewność, że bank nie umieści tam zapisów dla niego niekorzystnych. Dzięki temu może się on skupić na najważniejszych postanowieniach umowy.
Z kolei banki będą walczyły o konsumenta kluczowymi parametrami, głównie o charakterze cenowym, tj. kwotą, marżą i okresem kredytowania, bez możliwości stosowania cross-sellingu (oferowania dodatkowego produktu klientowi – PAP) – poinformował PAP prezes UOKiK.
W ocenie prezesa Urzędu konsument, zaciągając kredyt, powinien mieć poczucie bezpieczeństwa i pewność, że bank nie próbuje go oszukać czy narażać na niepotrzebne koszty dodatkowymi zapisami lub sprzedażą łączoną. Nie powinien też martwić się o to, czy za kilka lat rata jego kredytu znacząco nie wzrośnie.
Chcemy, aby konsumenci mieli poczucie bezpieczeństwa, kiedy kupują mieszkanie. Z kolei banki potrzebują pewnej stabilności, aby móc dalej oferować ten ważny rynkowo produkt, jakim jest kredyt hipoteczny. Staramy się wyważyć te interesy aby wprowadzić rozwiązanie, które przez kolejne dekady będzie wspierać politykę mieszkaniową, będzie ułatwiać Polakom dostęp do taniego i bezpiecznego kredytu hipotecznego – wskazał.
Zaznaczył, że projekt przepisów w tej sprawie jest inicjatywą legislacyjną UOKiK-u, ale wprowadzenie go w życie będzie wymagało przychylności rządu, parlamentu i Prezydenta RP. Dodał, że prace nad propozycją trwały przy udziale Komisji Nadzoru Finansowego i środowiska bankowego. Zaznaczył jednak, że Urząd czuwa nad tym, by zmiany były prokonsumenckie.
Jeżeli otrzymalibyśmy w miarę szybko upoważnienie od rządu, to jesteśmy w stanie od razu po okresie wakacyjnym rozpocząć konsultacje publiczne. Chcielibyśmy, żeby w połowie przyszłego roku ten projekt – po bardzo szerokich konsultacjach, po solidnym przepracowaniu – wszedł w życie – powiedział Chróstny.
Prezes UOKiK poinformował również, że to niejedyne planowane zmiany, projektowane z inicjatywy UOKiK-u. Wskazał, że Urząd pracuje nad wdrożeniem dwóch unijnych dyrektyw do polskiego prawa. Pierwsza – CCD II – dotyczy kredytu konsumenckiego, druga – usług finansowych zawieranych na odległość.
Mamy tu bardzo dużą implementację, która mocno zmienia reguły gry – po to, abyśmy jako konsumenci na etapie marketingu usług finansowych nie byli czarowani tym, że kredyt pozytywnie wpłynie na nasze życie, że jest niemalże darmowy i rozwiąże wszystkie nasze problemy – powiedział prezes Urzędu.
Wyjaśnił, że instytucje finansowe będą musiały jasno poinformować konsumentów, że kredyt „to przede wszystkim zobowiązanie finansowe, a nie korzyść, która nic nie kosztuje”. Dodał, że UOKiK w ten sposób chciałby m.in. przeciwdziałać nadmiernemu zadłużaniu Polaków. Projekt przepisów zakazujących reklam, które sugerują, że kredyt poprawi sytuację finansową pojawił się w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu w styczniu br. W myśl projektu, wprowadzone zostanie obowiązkowe, czytelne lub wyraźnie słyszalne ostrzeżenie o tym, że zaciąganie kredytu wiąże się z kosztami.
Tekst: PAP / Fot.: archiwum PRRz








