Trzy porcje frytek tygodniowo to 20 proc. wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2 • Zdrowie • Polskie Radio Rzeszów
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Zdrowie > Trzy porcje frytek tygodniowo to 20 proc. wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2

Trzy porcje frytek tygodniowo to 20 proc. wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2

Kornelia KopećKornelia Kopeć
15 sierpnia 2025 - 11:09
Zdrowie
Czas czytania: 3 min.
A A
Trzy porcje frytek tygodniowo to 20 proc. wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2

Fot. pixabay.com

Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

Czasopismo „The BMJ” opublikowało badanie, z którego wynika, że spożywanie trzech porcji frytek tygodniowo wiąże się z 20 proc. wzrostem ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2, natomiast jedzenie podobnych ilości ziemniaków w innej postaci, np. gotowanych, pieczonych czy puree – nie zwiększa zagrożenia chorobą.

 

Pełnoziarniste produkty obniżają ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2

Autorzy badania wykazali, że jeśli zamiennikiem ziemniaków staną się pełnoziarniste produkty, obniży to ryzyko cukrzycy typu 2, podczas gdy zastąpienie ich białym ryżem podnosi to ryzyko. Ziemniaki zawierają błonnik, witaminę C oraz magnez, jednak mają też wysoki indeks glikemiczny i duży udział skrobi – czynniki te wiązano wcześniej z podwyższonym ryzykiem rozwoju tejże choroby.

Dotychczas jednak niewiele badań uwzględniało sposób przygotowania ziemniaków, ani to, jak inne produkty, którymi często zastępowane są ziemniaki, wpływają na to ryzyko.

40 lat obserwacji i wnioski 

W nowej analizie naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health, Brigham and Women’s Hospital i University of Cambridge prześledzili dane ponad 205 tys. pracowników ochrony zdrowia uczestniczących w trzech dużych amerykańskich projektach prowadzonych w latach 1984-2021. W momencie rozpoczęcia obserwacji osoby te nie miały cukrzycy, chorób serca ani nowotworów, a co cztery lata wypełniały szczegółowe kwestionariusze żywieniowe.

W ciągu niemal 40 lat obserwacji cukrzycę typu 2 zdiagnozowano u przeszło 22 tys. osób. Po uwzględnieniu diety oraz innych czynników, jak styl życia ustalono, że przy spożytych trzech porcjach ziemniaków tygodniowo, ryzyko rozwoju cukrzycy wzrastało średnio o 5 proc. Po rozróżnieniu metod przygotowania okazało się jednak, że efekt ten dotyczył przede wszystkim frytek – w ich przypadku wzrost wynosił 20 proc. Natomiast ziemniaki pieczone, gotowane lub w formie puree nie zwiększały istotnie zagrożenia chorobą.

Dodatkowo autorzy pracy zauważyli, że zastąpienie trzech porcji ziemniaków w tygodniu produktami pełnoziarnistymi obniżało ryzyko cukrzycy o 8 proc. Kiedy zastępowano nimi ziemniaki gotowane, pieczone lub puree spadek wynosił 4 proc., a kiedy frytki – 19 proc.

Biały ryż to zwiększenie ryzyka, a produkty pełnoziarniste to dalej priorytet

Co ciekawe, spożywanie białego ryżu zamiast ziemniaków, niezależnie od ich formy, wiązało się ze wzrostem tego ryzyka.

Nasze wyniki podkreślają, że zależność między spożyciem ziemniaków, a ryzykiem cukrzycy typu 2 zależy od formy, w jakiej są podawane. Ważne są też produkty, którymi je zastępujemy. Otrzymane rezultaty są zgodne z obecnymi zaleceniami żywieniowymi, promującymi włączenie pełnych ziaren jako elementu zdrowej diety i profilaktyki cukrzycy typu 2 – podsumowali autorzy.

Zaznaczyli jednak, że ponieważ ich badanie miało charakter obserwacyjny, nie można wyciągać jednoznacznych wniosków o przyczynowości, a na wyniki mogły mieć wpływ także inne, nieanalizowane czynniki. W komentarzu redakcyjnym do publikacji podkreślono, że ziemniaki gotowane, pieczone i puree mogą być elementem zdrowej i zrównoważonej diety, ze względu na ich stosunkowo niski wpływ na środowisko oraz walory odżywcze, jednak priorytetem pozostają produkty pełnoziarniste.

 

Tekst: PAP / Fot.: pixabay.com

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz ciekawy film lub zdjęcie z okolicy? A może chcesz wyrazić swoją opinię na temat bieżących spraw? ZGŁOŚ TEMAT TUTAJ
Tagi: ziemniakicukrzyca typu 2frytkiryżprodukty pełnoziarnisteryzyko rozwoju chorobyzdrowiejedzenie frytekzagrożenie chorobąwnioskispożywaniebadaniezamiennikiobserwacja

Zobacz także

Polskie Smyki Dzieciom z Afryki: zobacz, jaki jest bilans siódmej edycji akcji
Wiadomości

ZDJĘCIA Polskie Smyki Dzieciom z Afryki: zobacz, jaki jest bilans siódmej edycji akcji

10.06.2026
Bezpłatny program dla pacjentów dializowanych w Rzeszowie
Wiadomości

Bezpłatny program dla pacjentów dializowanych w Rzeszowie

10.06.2026
Bezpłatne badania w Rzeszowie. Akcja profilaktyczna bez zapisów
Wiadomości

Bezpłatne badania w Rzeszowie. Akcja profilaktyczna bez zapisów

08.06.2026
  • Najnowsze
  • Popularne

Najnowsze

Seniorzy przejęli klucze do miasta. Trwają VI Senioralia w Sędziszowie Małopolskim

ZDJĘCIA Seniorzy przejęli klucze do miasta. Trwają VI Senioralia w Sędziszowie Małopolskim

6 minut temu

PILNE [AKTUALIZACJA] Zablokowana S19 w kierunku Rzeszowa po wypadku. Utrudnienia mogą potrwać do rana

59 minut temu

Jonas Kaufmann wystąpi w Rzeszowie na zakończenie Festiwalu w Łańcucie

2 godziny temu

ZDJĘCIA Smocze łodzie po raz pierwszy na Wisłoku. Akademicka rywalizacja w Rzeszowie

3 godziny temu

ZDJĘCIA Polskie Smyki Dzieciom z Afryki: zobacz, jaki jest bilans siódmej edycji akcji

3 godziny temu

Popołudnie z kolizjami i wypadkami na Podkarpaciu

4 godziny temu

Popularne

Rehabilitacja refundowana przez NFZ. Kto i kiedy może ubiegać się o świadczenia? - Polskie Radio Rzeszów

Rehabilitacja refundowana przez NFZ. Kto i kiedy może ubiegać się o świadczenia?

08/06/2026

Wilk na posesji w Jabłonce. Drapieżnik zbliżył się do małego dziecka, porwał psa

09/06/2026

BSH rozwija produkcję na Podkarpaciu. Nowoczesna fabryka AGD

09/06/2026

Dwa nowe mini-ronda powstaną na osiedlu Słocina w Rzeszowie

09/06/2026

Wybuch studzienki telekomunikacyjnej przy Parku Handlowym w Tarnobrzegu

09/06/2026

Ataki na imigrantów w Belfaście. Apel do Polaków mieszkających w Irlandii Północnej

10/06/2026

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia?
Daj nam znać!

17 222 22 22 antena@radio.rzeszow.pl Otwórz formularz
Rozmowy o nauce
Na ludową nutę
W cyfrowym świecie

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2026Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
  • MUZYKA
    • WIADOMOŚCI MUZYCZNE
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności