Produkcja segmentów obudowy tunelu
– Ukończono produkcję elementów obudowy tunelu, który powstaje na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica na Podkarpaciu. W zakładzie powstało 22 tys. 700 segmentów
– poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Rarus.
W tym artykule
Jak podała Rarus, produkcja segmentów obudowy tunelu trwała od marca 2023 r. Pierścienie wykorzystane będą do budowy tunelu, który powstaje na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.
Wykorzystanych zostanie ponad 2 tys. 230 pierścieni, każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych elementów.
– Do ich wytworzenia zużyto około 118 tys. m sześc. betonu
– dodała.
Rzeczniczka zaznaczyła, że dziennie powstawało 5 pełnych pierścieni, a waga jednego to 132 tony.
– Przy produkcji pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się wytwarzaniem koszy zbrojeniowych
– przekazała.
Hala produkcyjna w Lutoryżu
Hala produkcyjna zlokalizowana była w Lutoryżu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych. Obiekt zajmował ponad 50 tys. m sześc. Hala została wyposażona w linię produkcyjną, 4 suwnice oraz węzeł betoniarski.
Tunel o długości 2255 metrów będzie się składał z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.
Jak przypomniała Rarus, do budowy tunelu wykorzystywana jest technologia mechanicznego drążenia z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Maszyna jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.
– Do tej pory wykonawca wydrążył ponad 1,6 km tunelu
– powiedziała rzeczniczka.
Inwestycja na szlaku Via Carpatia
Na odcinku Rzeszów Południe – Babica oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt. W ramach umowy zostanie wybudowane również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Trasa ma być przejezdna w 2028 r.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
Fot. GDDKiA
![Zakończono produkcję ponad 22 tysięcy segmentów obudowy tunelu S19 [ZDJĘCIA] 1 - Polskie Radio Rzeszów Zakończono produkcję ponad 22 tysięcy segmentów obudowy tunelu S19 [ZDJĘCIA]](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/09/1460x616-2-750x316.jpg)







