Malować film to artystyczne wydarzenie łączące dwie dziedziny sztuki – malarstwo i kino. Dwanaście współczesnych polskich twórczyń podejmuje dialog z najbardziej malarskim okresem w polskiej kinematografii, tj. z obrazami filmowymi powstałymi w ramach polskiej szkoły filmowej, okresem, który choć trwał jedynie dekadę (przełom lat 50. i 60.) do dziś pozostaje fenomenem w skali światowej, uznawanym za najbardziej rozpoznawalny okres polskiego kina za granicą.
Zaprezentowane na wystawie prace to nie tylko reinterpretacja klasyki polskiej kinematografii, ale także artystyczna próba uchwycenia emocji, nastrojów i symboli, które ukształtowały polską tożsamość ubiegłego stulecia. Tym razem jednak opowiadane są z perspektywy malarek tworzących w latach dwudziestych XXI wieku. Każdy z obrazów odzwierciedla unikalną wizję i wrażliwość zaproszonych do projektu artystek, które za pomocą koloru i formy przenoszą na płótna swoje impresje na temat wybranych filmów z nurtu polskiej szkoły filmowej.
Kuratorka wystawy, Liwia Mądzik, zaprosiła grupę współczesnych artystek do podjęcia dialogu z konkretnymi filmami zrealizowanymi w czasach polskiej szkoły filmowej. Wśród zaproszonych malarek znalazły się artystki związane z naszym regionem; Barbara Porczyńska, tworząca i mieszkająca w Łańcucie i Maria Strzelecka, warszawianka, która od wielu lat mieszka w Beskidzie Niskim, swoje książki dla dzieci publikuje w rzeszowskim wydawnictwie Libra. Pl
Relacja Adama Głaczyńskiego:
Tekst fundacji Plurabelle, fot. A.Głaczyński








