Pod filarem nowobudowanego mostu kolejowego w Przemyślu, wmurowana została kapsuła czasu. W jej wnętrzu zamknięto między innymi: list do potomnych, aktualne wydanie lokalnej gazety, wizytówki gości wydarzenia i współczesne pieniądze. W uroczystości udział wzięli: Jolanta Sawicka wicewojewoda podkarpacki, minister Marek Kuchciński, wicemarszałek Piotr Pilch, prezydent Przemyśla Wojciech Bakun, Radosław Celiński, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe i Robert Choma, prezydent Przemyśla w latach 2002 – 2018.
List do potomnych:
Przemyśl, 8 lipca 2023 roku
Drodzy Mieszkańcy Przemyśla i Przyjaciele z przyszłości, 8 lipca 2023 roku została umieszczona kapsuła czasu przypominająca historię mostu nad Sanem w Przemyślu.
Pierwszy most kolejowy na rzece San powstał w 1860 roku w związku z budową linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. Kolejny, stalowy, który powstał w latach 1890-1891 dotrwał do naszych czasów. Nowy most miał trzy charakterystyczne podwójne przęsła w konstrukcji kratownicowej. Na moście były dwa tory, umożliwiające mijanie się pociągów. Po dwa przyczółki były w korycie rzeki i na jej brzegach. Miejska legenda mówi, że most został zaprojektowany przez biuro Gustave’a Eiffla, jednak nie jest to nigdzie potwierdzone.
W czasie obu wojen na moście miały miejsce liczne walki, a sam most był kilkakrotnie wysadzany. Po II wojnie światowej odbudowano most wykorzystując jego dawną konstrukcję. Od tego czasu most w obecnym kształcie jest ważnym elementem linii kolejowej Kraków – Medyka.
Z inicjatywy władz samorządowych województwa podkarpackiego oraz Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Marka Kuchcińskiego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację mostu w sierpniu 2022 roku. Przygotowania do remontu trwały kilka lat. W tym czasie wypracowano koncepcję, która usprawni ruch kolejowy na ważnej linii przy zachowaniu zabytkowego charakteru obiektu. Istniejące zabytkowe przęsła są rozsunięte a między nimi powstała nowa, dwutorowa konstrukcja pozwalająca na przejazd pociągów pasażerskich i ciężkich składów towarowych bez ograniczania prędkości. Jedno z zabytkowych przęseł będzie zaadoptowane na ścieżkę pieszo-rowerową łączącą dwie części miasta. Na drugim Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej planuje wystawę plenerową.
fot. Grzegorz Janiszewski