W Galerii Nierzeczywistej w Rzeszowie zaprezentowano wystawę „Monar – Światło w Cieniu” autorstwa Roberta Wilczyńskiego. To fotograficzny reportaż, który pokazuje życie i przemianę podopiecznych ośrodka Monar w Ozorkowie, przełamując stereotypy dotyczące leczenia i terapii uzależnień.
W tym artykule
Fotografie, które niosą nadzieję
Wystawa zaprezentowana w Galerii Nierzeczywistej, prowadzonej przez Rzeszowskie Stowarzyszenie Fotograficzne, to dokumentacja spotkania fotografa z mieszkańcami Młodzieżowego Ośrodka Leczenia, Terapii i Rehabilitacji „Monar” w Ozorkowie pod Łodzią. Robert Wilczyński przez obiektyw aparatu przygląda się codzienności osób w trakcie terapii, ich pracy i wspólnemu życiu.
Autor ukazuje podopiecznych w chwilach codziennych obowiązków: podczas pielęgnowania roślin, gotowania, sprzątania i zajęć sportowych. Każde zdjęcie opowiada o powolnym procesie odzyskiwania równowagi i zaufania, zarówno do siebie, jak i do świata.
Przełamywanie stereotypów o Monarze
Projekt „Monar – Światło w Cieniu” jest artystyczną próbą odpowiedzi na społeczne uprzedzenia wobec osób w terapii uzależnień w Monarze. Jak podkreśla autor, jego intencją było pokazanie, że ośrodki Monar są miejscami pełnymi nadziei i powrotu do życia.
Zdjęcia Wilczyńskiego to zapis emocji i przemian zachodzących w młodych ludziach. Widać w nich momenty skupienia, wzajemnej pomocy i codziennej wspólnoty. W ten sposób fotograf przywraca ludzką twarz tym, których często społeczeństwo stygmatyzuje.
Artysta zaangażowany społecznie
Robert Wilczyński jest zawodowym fotografem i fotoreporterem, członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). W swojej twórczości skupia się na fotografii konceptualnej, dokumentalnej i społecznej. Mieszka i pracuje w Warszawie, a jego prace były prezentowane w licznych galeriach w kraju.
Jego wystawa w Rzeszowie wpisuje się w nurt fotografii zaangażowanej, pokazując, że obraz może być narzędziem zmiany społecznej, nie przez ocenę, ale przez empatię i zrozumienie.
Z Robertem Wilczyńskim rozmawiała Justyna Piekło.
Fot. J. Piekło








