Amerykański koncern Boeing rozgląda się za kolejnymi podwykonawcami z Polski i regionu; w tym celu koncern zorganizował niedawno tzw. Industry Day w Warszawie. Ponadto Boeing podtrzymuje gotowość dostarczenia kolejnego sprzętu dla Wojska Polskiego – w tym myśliwców F-15EX oraz śmigłowców Chinook.
W tym artykule
Obecność Boeinga w Polsce i Rzeszowie
Sprzęt od Boeinga – jednego z najważniejszych producentów w historii światowego lotnictwa – jest już od lat wykorzystywany w Polsce, m.in. to samoloty linii lotniczej LOT. Trzema samolotami Boeing 737 dysponuje też polskie wojsko; służą one do transportu najważniejszych osób w państwie.
Boeing jest także obecny w kilku miejscach w Polsce; posiada swoje placówki w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie oraz Rzeszowie, gdzie znajduje się centrum dystrybucyjne części lotniczych Boeing Distribution Services oraz zespoły inżynierskie zajmujące się technologiami obronnymi. Łącznie w Polsce koncern zatrudnia ponad 600 osób.
Współpraca z uczelniami i polskim przemysłem
Koncern współpracuje też z kilkoma polskimi uczelniami technicznymi – w tym Politechnikami Warszawską, Rzeszowską i Śląską – oraz w ostatnim czasie pracuje nad poszerzeniem swojej sieci poddostawców w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Chodzi m.in. o nawiązanie współpracy w obszarze zaawansowanych części maszynowych czy struktur, a także kooperację z polskimi firmami przy offsecie do zamówionych przez Wojsko Polskie śmigłowców Apache.
Zamówienie śmigłowców Apache
Boeing jest w trakcie rozmów na temat jednego z największych zamówień w historii Sił Zbrojnych RP – polscy żołnierze w najbliższych latach mają otrzymać 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian. Zamawiając tyle sztuk, Wojsko Polskie stanie się ich największym po armii amerykańskiej użytkownikiem.
W ramach zawartej 13 sierpnia 2024 r. umowy w procedurze FMS (Foreign Military Sales) Polska ma otrzymać 96 nowoczesnych śmigłowców AH-64E Apache wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Realizację dostaw przewidziano w latach 2028–2032.
Parametry i możliwości śmigłowca
AH-64A Apache (w pierwszej wersji) oblatany został w 1984 r., a do armii trafił w 1986. Załoga składa się z dwóch osób w układzie tandem. Śmigłowiec ma około 18 m długości, jego masa własna to ponad 7 ton, a maksymalna masa z paliwem i uzbrojeniem – 11,5 tony. Uzbrojenie stanowi działko 30 mm, pociski Hellfire i rakiety.
Apache uważany jest za maszynę o ogromnych możliwościach, ale także kosztowną w zakupie i utrzymaniu. Nie brakuje opinii, że 96 sztuk to liczba zbyt duża jak na potrzeby Polski.
Możliwy zakup Chinooków
W rozmowie z PAP Vince Logsdon z kierownictwa Boeing Defense, Space & Security (BDS) podkreślił, że nie toczą się żadne rozmowy o redukcji zamówienia Apache’ów. Jednocześnie wskazał, że Polska jest zainteresowana innym śmigłowcem Boeinga – CH-47 Chinook, jednym z najpowszechniej używanych na Zachodzie ciężkich transportowców.
Doświadczenia z powodzi 2024 roku
Kwestia potrzeby wyposażenia wojska w śmigłowce tej klasy pojawiła się m.in. podczas katastrofalnej powodzi w południowo-zachodniej Polsce w 2024 roku. Wtedy wojskowe śmigłowce były używane do ewakuacji ludności i transportu materiałów. Eksperci wskazywali, że starzejąca się flota poradzieckich maszyn nie jest przystosowana do tego typu działań.
Myśliwce F-15EX w ofercie dla Polski
Oprócz Apache’ów i Chinooków koncern proponuje Polsce myśliwce F-15EX – maszyny o dużej prędkości i sile ognia, które mogłyby uzupełnić flotę F-16, F-35 i FA-50. W ostatnich tygodniach gen. Ireneusz Nowak, Inspektor Sił Powietrznych, odwiedził zakłady Boeinga w St. Louis, gdzie zapoznał się z tą konstrukcją.
Możliwości współpracy i rozwój kompetencji
Boeing deklaruje, że w przypadku zamówienia F-15EX dla Polski, współpraca z krajowymi firmami pozwoliłaby stworzyć kompetencje w zakresie obsługi, utrzymania i napraw (MRO) tych myśliwców.
Pod koniec października GE Aerospace podpisało porozumienie z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Warszawie w sprawie rozwoju zdolności serwisowych silników F110-GE-129, wykorzystywanych właśnie w F-15EX.








