Edukacja zdrowotna stała się jednym z najbardziej krytykowanych przedmiotów w szkołach, choć – jak podkreśla dr Piotr Matłosz z Uniwersytetu Rzeszowskiego – jej treści są kluczowe dla zdrowia dzieci. Ekspert wskazuje, że sprzeciw wobec zajęć wynika głównie z powielania nieprawdziwych informacji.
W tym artykule
Najważniejszy przedmiot dla zdrowia dzieci
Dr Piotr Matłosz, naukowiec i współautor programu edukacji zdrowotnej, zwraca uwagę, że zakres zajęć jest znacznie szerszy, niż sugerowały publiczne dyskusje.
W mojej ocenie jest to najważniejszy przedmiot obecnie w szkole
– mówi. Program obejmuje m.in. aktywność fizyczną, żywienie, emocje, budowanie relacji, radzenie sobie z hejtem oraz profilaktykę otyłości, którą ekspert określa jako „chorobę śmiertelną”.
Zajęcia uwzględniają również elementy biologii i anatomii oraz uczą rozumienia procesów zachodzących w organizmie. Dr Matłosz podkreśla, że skuteczność przedmiotu należy rozpatrywać w perspektywie pokoleń, bo wypracowane postawy wpływają nie tylko na obecnych uczniów, ale także na ich przyszłe dzieci.
Dezinformacja i brak znajomości podstawy programowej
Według dr. Matłosza o negatywnej reakcji części rodziców zdecydował głównie sposób wdrażania przedmiotu oraz masowe rozpowszechnianie fałszywych informacji.
Najwięcej zła wyrządziły kłamstwa powtarzane przez różne środowiska na temat treści
– powiedział Matłosza.
Wielu przeciwników nie znało treści podstawy programowej.
W żadnym przypadku żadna z tych osób nie przeczytała podstawy programowej
– podkreśla naukowiec, wskazując, że argumenty rodziców często opierały się na cytowanych „autorytetach”, a nie na faktach.
Profilaktyka od najmłodszych lat – a nawet wcześniej
Ekspert zwraca uwagę, że część treści programu dotyczy problemów, które powinny być rozwiązywane już przed narodzinami dziecka. Światowe zalecenia mówią bowiem, że profilaktykę otyłości należy rozpoczynać w okresie poprzedzającym ciążę. Masa ciała przyszłej matki wpływa na metabolizm jej dziecka.
Nasze oddziaływanie nie koncentruje się tylko na dzieciach obecnych w szkole, ale również na przyszłych pokoleniach
– zaznacza.
Z gościem dnia rozmawiał Szymon Taranda. Obejrzyj:








