Ruszyły prace budowlane na linii kolejowej nr 108 Jasło – Nowy Zagórz. Inwestycja o wartości ponad miliarda złotych poprawi warunki i szybkość podróżowania na południu regionu.
W tym artykule
Rozbiórka i przebudowa newralgicznego odcinka
Rozpoczęła się rozbiórka istniejących elementów na najbardziej newralgicznym odcinku o długości około 2,4 km od stacji Krosno do stacji Targowiska. Planuje się tam obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowę wiaduktu, mostu oraz przepustów. Wybudowane zostaną dwa tunele o długości 250 i 84 metrów.
Modernizacja torów i infrastruktury kolejowej
W ramach całej inwestycji między Jasłem a Nowym Zagórzem przebudowane zostaną tory, rozjazdy i przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne. Dzięki temu pociągi pojadą szybciej: pasażerskie maksymalnie 120 km/h, a towarowe 110 km/h. Czas przejazdu z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o około 25 minut.
Komunikacja zastępcza w trakcie prac
W trakcie prac na odcinku Krosno – Targowiska, zaplanowanych na 24 miesiące, pasażerowie kolei będą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. W kierunku Zagórza pociągi nie będą kursować aż do zakończenia prac. Nie zaplanowano komunikacji zastępczej w tym kierunku.
Nowe przystanki zwiększą dostępność komunikacyjną
Dostępność komunikacyjną na linii nr 108 zwiększy wybudowanie pięciu nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe i Zagórz Przemysłowy.
Korzyści dla podróżnych i regionu
Projekt kompleksowej przebudowy odcinka Jasło – Nowy Zagórz ma poprawić jakość obsługi podróżnych oraz codzienną mobilność mieszkańców i przyczynić się jednocześnie do rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przedsięwzięciu ma zwiększyć się również atrakcyjność gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej.
Inwestycja finansowana z Funduszy Europejskich
Inwestycja między Jasłem a Nowym Zagórzem jest częścią większego projektu pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Przedsięwzięcie finansowane jest z Funduszy Europejskich.
Źródło i fot. PKP PLK











