Zakończył się montaż betonowej obudowy tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica. To kolejny ważny etap inwestycji, która jest pierwszym w regionie projektem tunelowym realizowanym z użyciem maszyny TBM.
W tym artykule
Zakończono kluczowy etap budowy tunelu na S19
Zakończył się ważny etap realizacji tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica. Chodzi o montaż betonowej obudowy tunelu, który nastąpił po zakończeniu drążenia obiektu. Prace te stanowią jeden z kluczowych momentów całej inwestycji drogowej.
Finalizacja tego etapu była możliwa po historycznym wydarzeniu, do którego doszło 10 grudnia. Wtedy maszyna TBM „Karpatka” przebiła się do portalu północnego tunelu. Był to jeden z najważniejszych momentów realizacji inwestycji oraz pierwszy tego typu projekt tunelowy w regionie, realizowany z wykorzystaniem technologii TBM.
Tunel w Babicy: ponad 2,2 kilometra nowoczesnej infrastruktury
Tunel w Babicy ma długość 2 255 metrów. Docelowo będzie składał się z dwóch jednokierunkowych naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, co ma zapewnić bezpieczeństwo i płynność ruchu na tym odcinku drogi ekspresowej.
Obiekt stanowi najważniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie element realizowanego 10,3-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica.
Kolejny etap: przygotowanie TBM do drążenia drugiej nawy
Po zakończeniu drążenia pierwszej nawy kolejnym etapem prac będzie obrót maszyny TBM „Karpatka”. Operacja ta umożliwi rozpoczęcie drążenia drugiej, równoległej nawy tunelu. To następny krok w realizacji jednej z kluczowych inwestycji drogowych na Podkarpaciu.
Odcinek S19 Rzeszów Południe–Babica jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia, który ma połączyć północ i południe Europy Wschodniej.









