Ponad 11 tys. prefabrykowanych segmentów (tubingów) wykorzystano do obudowy pierwszej nitki tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe–Babica. Tunel wykonała maszyna TBM, która wiosną przyszłego roku ma rozpocząć drążenie drugiej nitki.
W tym artykule
Pierwsza nitka tunelu ukończona
Pierwsza nitka tunelu o długości 2255 metrów została ukończona w ubiegłym tygodniu. Jak podał w czwartek wykonawca inwestycji – konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona – do obudowy pierwszej nawy wykorzystano dokładnie 11 020 prefabrykowanych segmentów betonowych, tzw. tubingów, z których powstały pierścienie (ringi) tunelu.
Firma przypomniała, że elementy te produkowano w specjalnie przygotowanej hali w Lutoryżu, zlokalizowanej bezpośrednio na zapleczu budowy. Następnie transportowano je do maszyny TBM i montowano na bieżąco w trakcie drążenia. Na jeden pierścień obudowy składa się 10 segmentów.
Maszyna TBM „Karpatka”
Tunel w ciągu 1,5 roku wydrążyła maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) nazwana Karpatką. Jest to jedno z największych urządzeń tego typu wykorzystywanych w Polsce. Maszyna ma 114 metrów długości i 15 metrów szerokości, a jej masa wynosi około 4400 ton. Wyposażona jest w napęd hydrauliczno-elektryczny oraz 12 silników o mocy 1 MW każdy.
Parametry techniczne i warunki drążenia
Sercem maszyny jest pierścień skrawający o wadze około 400 ton, który obraca się z prędkością do trzech obrotów na minutę i wyposażony jest w 471 narzędzi wiercących umożliwiających drążenie masywu skalnego. W trakcie prac TBM osiągnęła maksymalną głębokość przekraczającą 100 metrów pod powierzchnią terenu. Maszyna została dostarczona do Polski z Hiszpanii.
Rozpoczęcie drążenia tunelu opóźniło się niemal o rok z powodu zagrożenia metanowego. Wyzwaniem dla wykonawcy były również warunki geologiczne fliszu karpackiego. Prace prowadzono przez całą dobę z udziałem inżynierów, operatorów i pracowników technicznych.
Docelowy układ tunelu w Babicy
Tunel w Babicy ma długość 2255 metrów i docelowo będzie składał się z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie posiadała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.
Po zakończeniu drążenia kolejnym etapem będzie obrót maszyny TBM, umożliwiający rozpoczęcie drążenia drugiej nawy. – Termin startu tych prac zależeć będzie od wyników przeglądu technicznego maszyny, zakresu niezbędnych napraw oraz zaplanowanych modyfikacji usprawniających jej pracę – zaznaczyło konsorcjum.
Zakres inwestycji na odcinku S19
Na ponad 10-kilometrowym odcinku Rzeszów Południe–Babica, oprócz tunelu, powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową oraz trzy przejścia dla zwierząt. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł. Trasa ma być przejezdna w 2028 roku.
Droga ekspresowa S19 jest elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 kilometrów długości.
![Zakończono montaż betonowej obudowy tunelu na S19 Rzeszów Południe-Babica 1 - Polskie Radio Rzeszów Zakończono produkcję ponad 22 tysięcy segmentów obudowy tunelu S19 [ZDJĘCIA]](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/09/1460x616-2-750x316.jpg)

![[ZDJĘCIA] Nowy sprzęt dla pogotowia ratunkowego w Rzeszowie 3 - Polskie Radio Rzeszów [ZDJĘCIA] Nowy sprzęt dla pogotowia ratunkowego w Rzeszowie - Polskie Radio Rzeszów](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/12/IMG_20251219_084513-120x86.jpg)






