Coraz więcej nauczycieli w Polsce próbuje odchodzić od tradycyjnego podejścia do oceny osiągnięć w nauce swoich uczniów. Jak przekonywał na naszej antenie prezes Fundacji Szkoła bez ocen Jarek Durszewicz, stopnie szkolne mają być nie tylko informacją o poziomie wiedzy ucznia, ale też rodzajem pomocy i wskazówki, nad czym powinien popracować. Z kolei dla nauczyciela, wystawianie ocen wychowankom powinno być jednym z elementów doskonalenia metod nauczania.
Niestety, te funkcje oceny są pomijane w większości statutów szkół, które określają przecież kierunki działania placówek
– zauważył Durszewicz.
Prezes Fundacji Szkoła bez ocen stwierdził także, iż błędem dorosłych, w tym rodziców, jest nieustanne wartościowanie młodych ludzi.
Miernikiem sukcesu w nauce nie są same szóstki, tylko to, czy dziecko potrafi analizować informacje i przetwarzać je, po to, by lepiej rozumieć świat
– podkreślił prezes fundacji.
Fundacja Szkoła bez ocen zorganizowała wczoraj w Rzeszowie, we współpracy z Kuratorium Oświaty, międzynarodową konferencję na temat oceniania. Około tysiąca nauczycieli i dyrektorów szkół, w tym zdalnie blisko siedemset, dyskutowało m.in. o motywacyjnej roli stopni szkolnych w nauczaniu.
Więcej w rozmowie Iwony Piętak
Tekst i fot. Iwona Piętak