Na rządowej stronie „Bezpieczne dane” można sprawdzić czy numer PESEL został upubliczniony w związku z wyciekiem danych z systemu laboratoriów diagnostycznych ALAB. Hakerzy poinformowali, że dane będą udostępniać stopniowo, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji zaleca, by swoje dane sprawdzać regularnie.
Wystarczy zalogować się do serwisu np. profilem zaufanym lub aplikacją mObywatel. Następnie podać swój adres email albo login i otrzymamy wyniki. Istotne jest, by wyszukiwanie powtórzyć dla wszystkich adresów i nazw użytkownika, których używamy.
Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśniło, że jeżeli dany login pojawił się w wycieku, należy użyć programu antywirusowego, żeby sprawdzić bezpieczeństwo swojego komputera. Następnie korzystając z bezpiecznego komputera zmienić hasła do logowania, które były używane dotychczas. Należy to zrobić na wszystkich stronach, na których do logowania wykorzystywany był udostępniony login. Dodatkowo ministerstwo zaleca włączenie dodatkowych zabezpieczeń w serwisach, które umożliwiają weryfikację dwuetapową, a także zwracać szczególną uwagę na próby logowania na konta: sprawdzać alerty przesyłane na adres e-mail.
Dane, które pojawiły się w aktualnym wycieku, to informacje pozyskane złośliwym oprogramowaniem typu stealer
– poinformowało ministerstwo. (PAP)