Jak wyjaśnił, chodziło o wprowadzające w błąd reklamy o ofercie pre-paid. Decyzja nie jest prawomocna, operator ma możliwość odwołania się do sądu. Jak przekazano w komunikacie urzędu, chodzi o reklamy firmy telekomunikacyjnej T-Mobile Polska z hasłem „1200 GB za darmo przez rok”, które według UOKiK wprowadzały konsumentów w błąd.
Aby skorzystać z oferty, konsument co miesiąc musiał doładowywać kartę kwotą minimum 35 zł
– podkreślono.
Urząd wyjaśnił, że reklamy oferty pre-paid „1200 GB za darmo przez rok” pojawiały się m.in. na bilbordach, citylightach na przystankach komunikacji miejskiej, były wyświetlane w bankomatach i na terminalach płatniczych w języku polskim i ukraińskim.
Postępowanie wszczęliśmy na podstawie skargi konsumenta. Przeanalizowaliśmy reklamy i regulaminy promocji
– dodano.
Jak ocenił UOKiK, T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest darmowy.
W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy
– przekazano.
Szef UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie urzędu wskazał, że hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta i co do zasady przekaz musi być krótki i jasny.
To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera haczyków. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie ratalnym, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł
– zaznaczył Tomasz Chróstny.
Jak poinformował urząd, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę ponad 25 mln zł (25 623 957 zł), a informacja o decyzji zostanie opublikowana na stronie internetowej T-Mobile Polska i pojawi się na profilach operatora w mediach społecznościowych w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej, ponieważ w błąd zostali wprowadzeni również konsumenci posługujący się tym językiem.
Urząd zastrzegł, że decyzja nie jest prawomocna; operator ma możliwość odwołania się do sądu. T-Mobile Polska świadczy usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych i korporacyjnych. Ma własną infrastrukturę sieciową zarówno mobilną, jak i stacjonarną. Właścicielem T-Mobile Polska jest koncern telekomunikacyjny – Grupa Deutsche Telekom, do której należą m.in. T-Mobile i T-Systems. (PAP)
Fot. pixabay.com