Estakada na drodze ekspresowej S19, na odcinku Rzeszów Południe-Babica będzie wykonana z betonu sprężonego. To materiał konstrukcyjny, który w ostatnich latach jest najczęściej wybierany przy budowie przęseł obiektów mostowych. Jej długość wyniesie ok. 190 metrów.
Jak powiedziała Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału GDDKiA, ustroje nośne takich budowli jak estakady spręża się kablami o wysokiej wytrzymałości.
Można się pokusić o stwierdzenie, że projektowanie sprężenia to proces świadomej ingerencji projektanta w stan naprężeń występujący w konstrukcji
– dodaje rzecznik.
Estakada powstanie w Mogielnicy. Będzie się składać z czterech przęseł i pięciu podpór, a ustrój nośny będzie oddzielny dla każdej z jezdni. W sumie odcinek będzie miał długość ponad 10 km. Powstanie też węzeł Babica, tunel o długości ponad 2 km, sześć estakad i dwa wiadukty. Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Obecnie na estakadzie trwa demontaż rusztowań i deskowań I etapu ustroju nośnego jezdni lewej. Równolegle montowane są rusztowania i deskowania II etapu ustroju nośnego jezdni prawej. Estakada będzie częścią odcinka S19 Rzeszów Południe–Babica. Wykonawcą tego odcinka S19 jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, wartość umowy to ponad 2,2 mld zł. S19 będzie częścią szlaku Via Carpatia, który połączy północ i południe Europy. (PAP)
Fot. GDDKIA Oddział Rzeszów