Zakontraktowanie ostatnich dwóch odcinków drogi ekspresowej S19, kontynuowanie robót budowlanych na kolejnych odcinkach trasy Via Carpatia oraz finalizowanie dokumentacji dla planowanych obwodnic
– to najważniejsze plany na ten rok rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus, w bieżącym roku oddział chce wyłonić wykonawców, którzy będą realizować ostatnie dwa odcinki S19 na Podkarpaciu: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz.
Tym samym cały, prawie 85-kilometrowy odcinek S19 między Rzeszowem a Barwinkiem będzie w fazie realizacji
– dodała.
W tym roku planowane jest również rozpoczęcie pracy Karpatki, maszyny TBM, która wydrąży tunel o długości 2,2 km na drodze ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Drążenie tunelu miało rozpocząć się w ubiegłym roku, ale na terenie budowy wykryto metan.
Aktualnie producent maszyny, firma Herrenknecht, opracowuje projekt dozbrojenia maszyny TBM, który umożliwi bezpieczne drążenie w warunkach metanowych
– podkreśliła rzeczniczka.
Jak przypomniała Rarus, tunel będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m, masie 4000 ton z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
W tym roku rzeszowski oddział planuje także uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację dla dwóch odcinków szlaku Via Carpatia. Są to odcinki Dukla – Barwinek i rozbudowa S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Tym samym wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Z kolei dla odcinka S19 Domaradz – Iskrzynia złożony zostanie do wojewody podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację.
Jak zaznaczyła Rarus, bieżący rok to nie tylko prace przy drodze ekspresowej S19, ale także przy innej ważnej trasie dla Podkarpacia, drodze ekspresowej S74 Opatów – Nisko o długości ok. 73 km. W ubiegłym roku został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Jak zapowiedziała rzeczniczka, w br. oddział będzie też przygotowywał inwestycje, które będą realizowane w kolejnych latach.
Są to m.in. nowe inwestycje drogowe, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W 2024 r. planujemy rozstrzygnąć przetarg na realizację w systemie „projektuj i buduj” II etapu obwodnicy Sanoka oraz ogłosić przetargi na realizację kolejnych trzech obwodnic, które powstaną w ciągu drogi krajowej nr 73: Pilzna, Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc
– zaznaczyła.
Oprócz tych dużych inwestycji rzeszowski oddział GDDKiA będzie również realizował mniejsze, które, jak zaznaczyła rzeczniczka, są równie istotne dla mieszkańców Podkarpacia.
Są to inwestycje takie, jak budowa chodników, przebudowa skrzyżowań, remonty mostów czy istniejących odcinków dróg. Zdecydowanie poprawiają one komfort jazdy, warunki życia mieszkańców oraz pełnią ważne funkcje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego
– podkreśliła.
Wśród tych mniejszych zadań jest m.in. doświetlenie 570 przejść dla pieszych, ta inwestycja będzie zrealizowana w tym roku. Ogłoszone mają być również przetargi na remonty mostów m.in. przez San w Lesku w ciągu drogi krajowej nr 84 i przez Jasiołkę w Jaśle w ciągu drogi krajowej nr 28. (PAP)
Fot. pexels.com