Na Podkarpaciu w ramach Krajowego Planu Kolejowego wydatkowanych będzie na inwestycje w sumie trzy mld zł. Kluczowym punktem była zakończona już modernizacja stacji Rzeszów Główny
– powiedział PAP dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Mateusz Wanat.
Dyrektor Wanat w rozmowie z PAP podkreślił, że kolej w całej Polsce jest obecnie na etapie intensywnej rozbudowy.
Aktualnie trwa proces modernizacji i podnoszenie standardów na polskiej kolei. Dzięki temu będziemy mieć na torach m.in. zdecydowanie większe prędkości. Wszystkie modernizowane obecnie linie pozwalają osiągać 160 km/h i więcej. Te prędkości będą przede wszystkim na tych głównych szlakach, które łączą najważniejsze miasta w Polsce
– zaznaczył.
Wiele inwestycji jest również prowadzonych na Podkarpaciu. Jak podał Mateusz Wanat, wartość wszystkich inwestycji realizowanych w regionie z Krajowego Programu Kolejowego to trzy mld zł. W jego ocenie większość została już zrealizowana.
Kluczowym punktem była modernizacja stacji Rzeszów Główny. Zrealizowaliśmy również elektryfikację linii 71. Ważnym elementem było wznowienie ruchu pociągów na linii 25 na odcinku Padew-Mielec-Dębica
– wyliczył dyrektor w PKP PLK.
Natomiast do realizacji są zaplanowane kolejne inwestycje, w tym m.in. rewitalizacja linii 108 na południu województwa na odcinku Jasło-Nowy Zagórz czy tzw. trójkąt sandomierski.
Mateusz Wanat przypomniał, że w regionie budowana jest także Podkarpacka Kolei Aglomeracyjna, która powstaje wokół Rzeszowa. W ramach tej inwestycji powstanie w sumie czternaście nowych przystanków kolejowych, a także nowa linia kolejowa do lotniska w Jasionce.
To będzie strategiczne połączenie dla lotniska, z którego korzystać będą nie tylko mieszkańcy aglomeracji, ale w związku z sytuacją międzynarodową, ta linia będzie stanowiła możliwość transportów towarowych
– zaznaczył.
Dyrektor PKP PLK zwrócił uwagę, że infrastruktura kolejowa na Podkarpaciu jest ważna nie tylko dla ruchu pasażerskiego, co pokazał ostatni rok i liczba uchodźców, którzy skorzystali z pociągów, ale kolej staje się coraz ważniejsza dla transportu towarów.
A właśnie Podkarpacie, Przemyśl, a następnie Rzeszów, są pierwszymi punktami zarówno dla ruchu pasażerskiego jak i towarowego, który jedzie z Ukrainy. Dlatego przykładamy dużą uwagę do inwestycji w tym województwie
– zadeklarował Mateusz Wanat. Dodał przy tym, że region staje się też coraz ważniejszym punktem międzynarodowej wymiany towarowej.
Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem, w którym zawarto ponad 240 kolejowych projektów inwestycyjnych o wartości prawie 77 miliardó złotych. (PAP)
fot. archiwum