Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej rzeszowski oddział GDDKiA unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę S19 Jawornik-Lutcza. Ponownie badamy i oceniamy złożone oferty – powiedział Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie.
W przetargu jako najkorzystniejsza wskazana została oferta firmy Kolin Insaat, Turizm Sanayi ve Ticaret, która zaproponowała wybudowanie odcinka za ponad 1,8 mld zł. Jednak od tego wyboru odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) złożyła jedna z firm, która startowała w przetargu, a jej oferta nie została wybrana.
Jak poinformował Wysocki, KIO wydała wyrok o unieważnieniu wyboru. „Dlatego ponownie badamy i oceniamy złożone w przetargu dokumenty” – podkreślił.
Sprawa wyboru wykonawcy odcinka S19 między Jawornikiem a Lutczą ciągnie się od września 2022 r., kiedy otwarto oferty w przetargu. Wpłynęło w sumie siedem ofert.
W czasie prowadzonej weryfikacji ofert, w listopadzie 2022 r., GDDKiA zwróciła się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. Wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do KIO, która uwzględniła odwołanie. Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu 2023 r., GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Sąd wyrokiem z 27 września 2023 r. przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych.
Ostatecznie w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej wybrana została najkorzystniejsza oferta złożona przez Kolin Insaat, Turizm Sanayi ve Ticaret. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę ponad 1,8 mld zł, zadeklarował zrealizowanie zadania w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat. Teraz, po wyroku KIO, oferty będą oceniane raz jeszcze.
Kryteriami oceny ofert w tym przetargu są: cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenie okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli (10 proc.)
Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą będzie miał ok. 5,2 km długości. Poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.
Według planów GDDKiA prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca), liczonych tylko w czasie robót budowlanych.
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw-podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Tekst: PAP, fot. ilustracyjne