W maju potaniały cztery spośród 17 monitorowanych grup towarów, m.in. tłuszcze i karmy dla zwierząt – wynika z opublikowanego w czwartek raportu o cenach w sklepach detalicznych. Liczba taniejących grup maleje i wkrótce ceny zaczną rosnąc – uważają autorzy raportu.
„Jak wykazuje najnowsza analiza przeszło 68,4 tys. cen detalicznych, w ubiegłym miesiącu na 17 monitorowanych kategorii 4 potaniały rdr. Zestawienie obniżek otwierają tłuszcze, których ceny tym razem zmniejszyły się o 10 proc. rdr” – wynika z opublikowanego w czwartek raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” autorstwa UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych).
Kolejne spośród taniejących towarów to karmy dla zwierząt, które potaniały w ujęciu rocznym o 8,1 proc., produkty sypkie, których ceny spadły o 3,6 proc., oraz warzywa (spadek cen o 3,3 proc.).
„Jednak z analizy wynika, że z miesiąca na miesiąc liczba taniejących grup towarów maleje. Autorzy raportu zapowiadają dalsze hamowanie tendencji spadkowych z uwagi na presję inflacyjną. I przewidują powrót wzrostów cen niektórych kategorii, w tym produktów tłuszczowych, artykułów sypkich oraz warzyw” – czytamy.
Do spadku cen artykułów tłuszczowych – jak podano – przyczyniły się malejące ceny rzepaku, a także ubiegłoroczne rekordowe zbiory roślin oleistych. Dodatkowo spadki cen zostały spotęgowane przez import z Ukrainy.
„Obecnie obserwujemy stopniowe wyczerpywanie się zapasów z zeszłego roku. To zjawisko, w połączeniu z potencjalnym spadkiem tegorocznych zbiorów z powodu przymrozków, może wkrótce doprowadzić do wzrostu cen. Należy więc spodziewać się, że w najbliższym czasie art. tłuszczowe zaczną drożeć” – powiedziała cytowana w raporcie Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito.
W najnowszej odsłonie raportu porównano wyniki z maja 2024 r. i analogicznego okresu z 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą przeszło 68,4 tys. cen detalicznych z ponad 31,7 tys. sklepów należących do 56 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce. (PAP)
Fot. pixabay.com