Influencerzy wpływają na nasze opinie i decyzje. Wśród nich są osoby znane ze świata sportu, sztuki czy mody. Współpracują z nimi reklamodawcy lub przedstawiciele marek i za ich pośrednictwem reklamują swoje usługi w mediach społecznościowych. Jak podają eksperci, wartość rynku influencer marketingu rośnie, a w 2024 roku wyniesie 24 mld dolarów.
Socjolog, dr Barbara Przywara, podkreśla, że influencerzy prezentują treści własne i sponsorowane informacje. Funkcjonowanie influencerów oparte jest o społeczny dowód słuszności. Im więcej mają obserwujących, tym większym zaufaniem się cieszą – wyjaśnia socjolog.
Środowisko influencerów może też negatywnie wpływać na fanów. Jak przypomina psycholog i psychoterapeuta Joanna Firlej-Ciasnocha – badania Polskiego Towarzystwa Psychologicznego wskazują, że młodzież obserwująca influencerów, negatywnie ocenia swój obraz ciała. Wiąże się to też z rywalizacją i dążeniem do nierealnej doskonałości kreowanej przez influencerów – dodaje Joanna Firlej-Ciasnocha.
Relacja Justyny Piekło.
Tekst: Justyna Piekło, fot.: Pixabay