"The Lancet": Dwa plasterki szynki dziennie mogą zwiększyć ryzyko cukrzycy • Zdrowie • Polskie Radio Rzeszów
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Zdrowie > „The Lancet”: Dwa plasterki szynki dziennie mogą zwiększyć ryzyko cukrzycy

„The Lancet”: Dwa plasterki szynki dziennie mogą zwiększyć ryzyko cukrzycy

Dorota WilkDorota Wilk
22 sierpnia 2024 - 11:31
Zdrowie
Czas czytania: 2 min.
A A
„The Lancet”: Dwa plasterki szynki dziennie mogą zwiększyć ryzyko cukrzycy
Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

Dwa plasterki szynki jedzone codziennie mogą zwiększyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 o 15 proc. – wynika z danych opublikowanych w czasopiśmie „The Lancet”. Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge potwierdzili słuszność zaleceń dotyczących ograniczenia spożycia przetworzonego i czerwonego mięsa.

Badania były prowadzone na niezwykłą do tej pory skalę – wzięło w nich udział 1,97 mln osób dorosłych z 20 krajów świata, w tym z Europy, obu Ameryk, wschodniej części Morza Śródziemnego, Azji Południowo-Wschodniej i zachodniego Pacyfiku.

Jak czytamy na łamach czasopisma „The Lancet. Diabetes & Endocrinology” regularne spożywanie ok. 50 g przetworzonego mięsa dziennie – co odpowiada dwóm plasterkom szynki – wiąże się z 15-procentowym wyższym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu 2 w ciągu następnych 10 lat. Naukowcy stwierdzili, że spożywanie 100 g nieprzetworzonego czerwonego mięsa dziennie, co odpowiada stekowi, oznacza wzrost ryzyka o 10 proc.

Badania dotyczyły także drobiu, który pojawia się na talerzach. Jedzenie każdego dnia 100 g mięsa kurczaka wiąże się z ośmioprocentowym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2. Jednocześnie badacze podkreślili, że ich odkrycie dostarcza kompleksowych dowodów na związek między spożyciem drobiu a cukrzycą typu 2 niż jakiekolwiek wcześniejsze badania, ale związek ten pozostaje niepewny i wymaga dalszych badań.

Globalna produkcja mięsa gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich 50 lat. Według danych przywołanych w artykule cukrzyca typu 2 dotyka ponad 500 mln ludzi na całym świecie. Szacuje się, że do 2050 r. na cukrzycę będzie chorować 1 mld ludzi. (PAP)

Fot. pixabay.com

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News!
Tagi: zdrowie

Zobacz także

Ćwiczenia ewakuacyjne w mieleckim szpitalu
Wiadomości

Nowy samochód do transportu pacjentów w mieleckim szpitalu

08.08.2026
Sędziszów Małopolski z nowym zakładem opiekuńczym dla pacjentów
Wiadomości

Sędziszów Małopolski z nowym zakładem opiekuńczym dla pacjentów

07.08.2026
Bezpłatne badanie znamion w Błażowej. Przyjedzie mobilna „Fura Zdrowia”
Wiadomości

Bezpłatne badanie znamion w Błażowej. Przyjedzie mobilna „Fura Zdrowia”

07.08.2026
  • Najnowsze
  • Popularne

Najnowsze

Potrącenie rowerzysty w Krośnie

Wypadek na A4 i kolizja na S19. Trzy osoby zostały ranne

1 godzinę temu

Święto Kultury nad Osławą. Ukraińskie, bojkowskie i łemkowskie tradycje w Mokrem

11 godzin temu

Zlot Historyczno-Militarny Blizna 2026

13 godzin temu

ZDJĘCIA Finał Podkarpackiego Szlaku Filmowego. Muzyka Kilara i „Pałac” w Łańcucie

14 godzin temu

PILNE Tragedia nad Jeziorem Rożnowskim. Utonęła 42-letnia mieszkanka Rzeszowa

14 godzin temu

ZDJĘCIA „Nie bądź obojętny”. W Rzeszowie manifestowano solidarność z Ukrainą

14 godzin temu

Popularne

Tragedia nad Jeziorem Rożnowskim. Utonęła 42-letnia mieszkanka Rzeszowa - Polskie Radio Rzeszów

Tragedia nad Jeziorem Rożnowskim. Utonęła 42-letnia mieszkanka Rzeszowa

09/08/2026

Wielki Odpust Kalwaryjski. Tysiące pielgrzymów w Kalwarii Pacławskiej

09/08/2026

180 rowerzystów dotarło z Rzeszowa na Jasną Górę

09/08/2026

Wypadek na trasie 35. Rajdu Rzeszowskiego. Małgorzata Prus trafiła do szpitala

08/08/2026

Oaza rodzin. Podsumowanie rekolekcji w Czarnej Sędziszowskiej

09/08/2026

Mistrzostwa Świata Weteranów w Biegu na Orientację. Finał sprintu w Rzeszowie

09/08/2026

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia?
Daj nam znać!

17 222 22 22 antena@radio.rzeszow.pl Otwórz formularz
Festiwal polonijny
Rozmowy o nauce
Na ludową nutę
W cyfrowym świecie

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2026Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
  • MUZYKA
    • WIADOMOŚCI MUZYCZNE
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności