Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ostatniego odcinka drogi S19 Jawornik – Lutcza. „Inwestycja ma kosztować ponad 1,9 mld zł. Pięciokilometrowy odcinek, wykonany przez firmy Gulermak oraz Budimex, ma być gotowy za niecałe 5 lat” – poinformowała GDDKiA.
W środę (13.11) podczas konferencji prasowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślono, że odcinek Jawornik-Lutcza jest ostatnim fragmentem projektowanej drogi S19. „W efekcie powstanie droga, która znacznie skróci czas dojazdu do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku” – wyjaśnił szef GDDKiA Paweł Woźniak.
Jak podkreślił, trasa S19 przebiega przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami i ciekami wodnymi, stąd konieczność zaprojektowania licznych estakad mostów, a także pierwszych w województwie podkarpackim tuneli drogowych – będzie ich trzy o łącznej długości ponad sześciu kilometrów. Woźniak dodał, że w ramach inwestycji powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.
Wcześniej w październiku rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus poinformowała, że w przetargu na realizację odcinka S19 Jawornik-Lutcza wpłynęło siedem ofert. Były one oceniane według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na m.in. wyposażenie tunelu (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe, w tym portale tuneli (10 proc.).
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
PAP