To jedyny bezpośredni szlak komunikacyjny z zachodu województwa do przejścia granicznego w Krościenku – podała w czwartek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.
Jak poinformowała, konstrukcja nawierzchni na przebudowanym odcinku drogi została wzmocniona. Wzdłuż drogi powstał nowy chodnik i ścieżki rowerowe, a także osiem zatok autobusowych. –Doświetliliśmy również osiem przejść dla pieszych oraz wybudowaliśmy ekrany akustyczne – przekazała.
Dodała, że ekrany powstały na odcinku 3,6 km. Ich budowa wynikała z zapisów decyzji środowiskowej, która została wydana przez burmistrza Zagórza dla przebudowy tego odcinka dk 84.
Przypomniała, że droga krajowa nr 84 stanowi jedyny bezpośredni szlak komunikacyjny z zachodu woj. podkarpackiego do przejścia granicznego w Krościenku. -Ze względu na zwiększające się natężenie ruchu oraz znaczną degradację eksploatowanej drogi, wymagała ona rozbudowy – zwróciła uwagę Rarus.
Dodała, że dotychczasowa szerokość pasa drogowego wahała się od 20 do 50 metrów, a szerokość jezdni – 7 metrów. Rzeczniczka podała, że przy drodze krajowej panuje duży ruch pieszych poruszających się po jezdni i poboczu, spowodowany gęstą zabudową i licznymi obiektami użyteczności publicznej. Dlatego konieczne było wprowadzenie segregacji ruchu i przebudowa istniejącej infrastruktury.
-Przebudowa dk 84 na odcinku Sanok-Zagórz przyczyni się do zwiększenia komfortu i poprawy bezpieczeństwa podróżowania dla tysięcy kierowców, którzy każdego dnia korzystają z tej drogi – podkreśliła rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Przebudowane zostało także skrzyżowanie dk 84 z drogą gminną oraz istniejące wloty dróg gminnych i powiatowych. -Wybudowaliśmy pas do lewoskrętu do szkoły. Zostały także przebudowane już istniejące zjazdy indywidualne i publiczne w rejonie inwestycji, a także system odwodnienia terenu. Oczyszczone i udrożnione zostały istniejące rowy przydrożne – wyliczyła Rarus.
Przebudowane zostały również kolidujące sieci istniejącej infrastruktury podziemnej i nadziemnej, w tym urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych.
Zadanie zostało zrealizowane w systemie „projektuj i buduj” co oznacza, że w pierwszej kolejności wykonawca zaprojektował zadanie, uzyskał niezbędne decyzje administracyjne, a następnie wykonał roboty budowlane.
PAP, fot. GDDKiA oddział w Rzeszowie