środa, 16 kwietnia 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > KRAJ I ŚWIAT > Ekspert: Strata eksportu do USA może być gwoździem do trumny dla wielu fabryk

Ekspert: Strata eksportu do USA może być gwoździem do trumny dla wielu fabryk

08 kwietnia 2025 - 14:53
- KRAJ I ŚWIAT
Fot. pixabay.com

Fot. pixabay.com

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na EmailUdostępnij na WhatsApp

W polskich fabrykach produkowane są komponenty, które trafiają do samochodów eksportowanych na amerykański rynek – poinformował w rozmowie z PAP prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Tomasz Bęben. Strata eksportu do USA może być gwoździem do trumny dla wielu fabryk – dodał.

Spis treści

Toggle
  • Polskie zakłady produkują części i komponenty
  • Ryzyko spadku zamówień
  • Polska ma wiele do stracenia
  • Kraje UE muszą stać się konkurencyjne

Polskie zakłady produkują części i komponenty

„Amerykańskie 25-procentowe cło na europejską motoryzację to nie tylko bariera dla niemieckich limuzyn. To bomba z opóźnionym zapłonem podłożona pod cały europejski przemysł motoryzacyjny, w tym producentów części działających w Polsce” – powiedział PAP prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA Tomasz Bęben.

Bęben wskazał, że choć gotowe samochody z Polski trafiają za ocean znacznie rzadziej niż te pochodzące z niemieckich fabryk, to jednak polskie zakłady produkują części i komponenty, które w sumie tworzą 75 proc. wartości dodanej samochodu. „Bez nich auta nie ruszą – dosłownie i w przenośni. Odpowiadając na pytanie o jakich częściach mowa, łatwiej byłoby wymienić te, które w Polsce nie powstają” – zaznaczył.

Według informacji SDCM w Polsce produkowane są elementy układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, przeniesienia napędu – w tym sprzęgła, chłodzenia, lampy, wycieraczki, wyposażenie wnętrza, układ napędowy ze składowymi jak sprzęgła i ich elementy, silniki i ich elementy, układy wtryskowe, elementy zapłonu, tłoki, wały, rozrządy, układy zarządzania silnikiem i elementy elektroniczne.

Ryzyko spadku zamówień

„Polska jest siódmym na świecie eksporterem części motoryzacyjnych, zatem ogromna część naszych części i komponentów montowana jest w europejskich samochodach, także tych, które trafiają do USA. Teraz istnieje ryzyko spadku zamówień na te produkty” – stwierdził prezes SDCM.

Bęben zwrócił uwagę, że wartość unijnego eksportu komponentów motoryzacyjnych do USA wynosi 13,9 mld euro rocznie, a w produkcję tych części zaangażowanych jest ponad 125 tys. pracowników w UE. „Cła uderzą w dostawców części co najmniej tak mocno, jak w producentów pojazdów. Aż 60 proc. pracowników przemysłu motoryzacyjnego w UE zatrudnionych jest przez producentów części motoryzacyjnych. Już teraz 42 proc. dostawców przewiduje straty lub zerowe zyski w 2025 roku, a 62 proc. walczy o utrzymanie rentowności. Strata eksportu do USA może być gwoździem do trumny dla wielu fabryk – także w Polsce” – zaznaczył.

W ocenie SDCM UE grozi utrata kluczowego rynku. Do tego jeśli USA zamknie swój rynek przed chińskimi częściami – trafią one do Europy, co jedynie pogłębi piętrzące się problemy europejskiego przemysłu, w tym te dotyczące konkurencyjności.

Według danych CLEPA, unijni dostawcy odpowiadają za jedną trzecią bezpośrednich zagranicznych inwestycji motoryzacyjnych w USA, co pokazuje jak głębokie są więzi handlowe łączące Europę a Amerykę. Cła wprowadzone przez Trumpa to poważny cios działalność produkcyjną europejskich firm w Stanach Zjednoczonych.

Polska ma wiele do stracenia

CLEPA zaapelowało do unijnych decydentów o zawarcie porozumienia handlowego z USA, ochronę kluczowych technologii i lokalnych zdolności produkcyjnych, czasowe utrzymanie korzystnych regulacji dotyczących hybryd plug-in (PHEV), co wsparłoby europejski popyt wewnętrzny i przyczyniło się do ochrony miejsc pracy. W ocenie CLEPA konieczne jest także przeprowadzenie przeglądu europejskich regulacji pod kątem uproszczenia prawa i zwiększenia konkurencyjności europejskiego przemysłu.

„Europa nie może stać bezczynnie, gdy nadciąga fala protekcjonizmu. Polska ma wiele do stracenia więc powinna mieć również wiele do powiedzenia. Cieszymy się, że premier Donald Tusk zaprosił branżę motoryzacyjną do dialogu. To kolejne spotkanie na wysokim szczeblu. W poniedziałek przedstawiciele europejskiej branży motoryzacyjnej spotkali się z (przewodniczącą Komisji Europejskiej – PAP) Ursulą von der Leyen” – przekazał prezes SDCM.

Kraje UE muszą stać się konkurencyjne

W ocenie Tomasza Bębna Unia Europejska musi odpowiedzieć na amerykańskie protekcjonizm „zjednoczonym i silnym frontem”, by stworzyć odpowiednie warunki do wynegocjowania uczciwego porozumienia z USA. UE musi też przyspieszyć prace nad nowymi umowami handlowymi – poczynając tej z krajami Mercosur i Meksykiem.

„I wreszcie – musimy znów stać się konkurencyjni. Trzeba ograniczyć biurokrację, obniżyć koszty energii, zmniejszyć obciążenia regulacyjne i pobudzić europejski popyt wewnętrzny, by chronić kluczowe know-how oraz pozycję technologiczną europejskich producentów. Dobrze przemyślana reakcja zdefiniuje pozycję gospodarczą Europy na kolejne lata – podsumował prezes SDCM. (PAP)

 

 

Tagi: PŚiL

Zobacz także

Fot. pixabay.com

Izrael nie wpuści pomocy humanitarnej do Strefy Gazy. Chce wywrzeć presję

2025-04-16
Fot. ilustracyjne

45 lekarzy przed sądem lekarskim w sprawie szczepień w pandemii

2025-04-16
Fot. pixabay.com

„WSJ”: Doradcy Trumpa namawiają go do surowszego stanowiska względem Kremla

2025-04-15
Fot. pixabay.com

Raport: 2024 najcieplejszym rokiem w historii Europy

2025-04-15
Następny
5fed75d4d401a7d8036651d33e3ac0c8 xl 1 750x375 1

Burmistrz Sanoka miał grozić dyrektorowi SPMZPOZ - jest oświadczenie

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Krokusowa łąka w Rzeszowie

Pożar kompleksu przy masarni w Wierzawicach, ogień opanowany

Tragedia w firmie w Sokołowie Młp. Nie żyje 31-letni mężczyzna

Zakasali rękawy. W weekendy remontują starą szkołę, by stworzyć w niej dom dziecka

Burmistrz Sanoka miał grozić dyrektorowi SPMZPOZ

Śmiertelny wypadek na torach w Rzeszowie

Wypadek w Rzeszowie. Utrudnienia w rejonie ronda

Martwy mężczyzna w samochodzie. Zatruty cyjanowodorem? (aktualizacja)

– REKLAMA –
W cyfrowym świecie
Na ludową nutę
a3
Kulinarne pogaduchy
a2
a5

WIADOMOŚCI

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

MUZYKA

Wiadomości muzyczne
Listy przebojów

SPORT

Piłka nożna
Siatkówka
Piłka ręczne
Koszykówka
Tenis stołowy

PARTNERZY

Audytorium17

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Kontakt
Polityka prywatności

© 2024 Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacji

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • POGODA
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej