poniedziałek, 14 kwietnia 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > KRAJ I ŚWIAT > Na Wielkanoc Polacy wydadzą średnio 941 zł. Więcej osób spędzi święta w pracy

Na Wielkanoc Polacy wydadzą średnio 941 zł. Więcej osób spędzi święta w pracy

14 kwietnia 2025 - 07:53
- KRAJ I ŚWIAT
Fot. ilustracyjne

Fot. ilustracyjne

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na EmailUdostępnij na WhatsApp

Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy – wynika z badania IBRiS dla PAP. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.

Spis treści

Toggle
  • Wielkanoc w gronie rodziny i na świeżym powietrzu
  • Mniej leniwego wypoczynku, więcej pracy w święta
  • Tradycja zyskuje na znaczeniu
  • Wielkanocne menu. Żurek nadal na czele potraw
  • Co wpływa na nasze decyzje zakupowe?

Wielkanoc w gronie rodziny i na świeżym powietrzu

Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów – o 10,7 pp więcej niż rok temu – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych – o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie – 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.

Mniej leniwego wypoczynku, więcej pracy w święta

Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp, z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków – o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. – to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.

Tradycja zyskuje na znaczeniu

Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką – to wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych – o 1,2 pp więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. – o 5,2 pp więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób – o 10,6 pp więcej niż w 2024 roku.

W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych – to wzrost o 6,3 proc. rdr.

Wielkanocne menu. Żurek nadal na czele potraw

Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp w ujęciu rocznym), jaja w majonezie (15,7 proc. – spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp), białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp), 7,9 proc. na jaja faszerowane (wzrost o 0,2 pp), a 7,5 proc. – sałatkę jarzynową – o 7,4 pp mniej.

Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp), a mniej – lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp).

Co wpływa na nasze decyzje zakupowe?

IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).

„Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt” – zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie – jak dodał – widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. „Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym” – wskazał Smogorzewski.

(PAP)

 

Tagi: tradycjaświętapotrawykościółpostzakupyżurekPŚiLświęconkareligiawielkanoc

Zobacz także

Fot. ilustracyjne

Rozpoczął się wielki post u wschodnich chrześcijan

2025-04-14
Fot. ilustracyjna

Rowerowe systemy miejskie w Europie

2025-04-13
Fot. ilustracyjna

Polska potępia barbarzyńskie uderzenie rakietowe Rosji na Sumy

2025-04-13
Fot. ilustracyjna

Jarmark kultury i tradycji w Łańcucie

2025-04-13

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Krokusowa łąka w Rzeszowie

Tragedia w firmie w Sokołowie Młp. Nie żyje 31-letni mężczyzna

Pożar kompleksu przy masarni w Wierzawicach, ogień opanowany

Zakasali rękawy. W weekendy remontują starą szkołę, by stworzyć w niej dom dziecka

Burmistrz Sanoka miał grozić dyrektorowi SPMZPOZ

Śmiertelny wypadek na torach w Rzeszowie

Wypadek w Rzeszowie. Utrudnienia w rejonie ronda

Martwy mężczyzna w samochodzie. Zatruty cyjanowodorem? (aktualizacja)



a3
Kulinarne pogaduchy
a5
a2

WIADOMOŚCI

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

MUZYKA

Wiadomości muzyczne
Listy przebojów

SPORT

Piłka nożna
Siatkówka
Piłka ręczne
Koszykówka
Tenis stołowy

PARTNERZY

Audytorium17

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Kontakt
Polityka prywatności

© 2024 Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacji

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • POGODA
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej