Ważąca 400 ton tarcza skrawająca została zamontowana do maszyny TBM, która będzie drążyć tunel na budowie drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. Do wykonania zadania użyto dwóch żurawi gąsienicowych o udźwigu kilkuset ton. Karpatka, bo taką nazwę nadali jej internauci, jest już złożona w 65 procentach.
Maszyna ma średnicę ponad 15 metrów, masa całkowita to 4367 ton, zainstalowano na niej 471 narzędzi służących do wiercenia. Jak informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kolejnym krokiem w składaniu Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Planuje się, że maszyna rozpocznie pracę w trzecim kwartale tego roku, a zakończy za dwa lata. Wydrążenie 100 metrów tunelu i zabezpieczenie prefabrykatami potrwa 11,5 dnia.
Tunel będzie miał ponad 2 kilometry 200 metrów długości. Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy ma być gotowy za trzy lata. Wartość inwestycji to ponad 2 miliardy 230 milionów zł.
fot. GDDKiA oddział w Rzeszowie