Rzeszów szykuje się do największej od lat inwestycji drogowej. Nowa trasa, której budowa pochłonie blisko 258 mln zł, usprawni komunikację w rejonie strefy przemysłowej Dworzysko. O realizację zadania ubiega się osiem firm.
Kluczowe połączenie komunikacyjne dla stolicy Podkarpacia
W Rzeszowie planowana jest budowa nowej drogi o długości około 4 kilometrów, która połączy ulicę Warszawską z Krakowską, a tym samym znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Strefy Ekonomicznej Dworzysko. Jak zaznacza prezydent Konrad Fijołek, będzie to największa inwestycja drogowa w Rzeszowie od wielu lat.
Trasa rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Krogulskiego. W tym miejscu powstanie ok. 300-metrowy wiadukt, który przebiegnie nad ul. Warszawską oraz dwiema liniami kolejowymi. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a jej przebieg poprowadzi w kierunku ul. Technologicznej w strefie Dworzysko.
Trzy etapy prac i szeroki zakres robót
Inwestycja podzielona została na trzy główne części. Pierwsza to budowa drogi od ul. Warszawskiej do Technologicznej. Druga obejmuje wykonanie połączenia od Technologicznej do ul. Biznesowej. Trzecim etapem będzie przebudowa skrzyżowania ulic Krakowskiej i Chmury oraz modernizacja 500-metrowego odcinka ul. Krakowskiej.
Oprócz samej trasy projekt przewiduje wykonanie skrzyżowań, jezdni dojazdowych, zatok autobusowych, obustronnych chodników i ścieżek rowerowych z przejściami dla pieszych, a także odwodnienia i oświetlenia.
Budżet i oferty wykonawców
Na realizację przedsięwzięcia zabezpieczono 258 mln zł – 250 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a 8 mln zł to środki własne miasta. Do przetargu przystąpiło osiem firm. Najniższą ofertę – niespełna 237 mln zł – złożyło Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Propozycje firm Strabag (262 mln zł) i Antex II (266 mln zł) nieznacznie przekraczają przewidzianą kwotę.
Najwyższa z ofert opiewa na 345 mln zł. Obecnie trwa analiza dokumentacji przetargowej. Wybór wykonawcy planowany jest jeszcze wiosną 2025 roku.
Kiedy ruszy budowa?
Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 41 miesięcy na zakończenie całości prac. Dzięki nowej arterii Rzeszów zyska nie tylko lepszą komunikację wewnętrzną, ale także impuls do dalszego rozwoju gospodarczego.
Opr. Ł. Wacławek, fot. Urząd Miasta Rzeszowa