wtorek, 6 maja 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > KRAJ I ŚWIAT > Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla – kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla – kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

06 maja 2025 - 14:21
- KRAJ I ŚWIAT
Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla – kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK - Polskie Radio Rzeszów
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na EmailUdostępnij na WhatsApp

Startuje kolejna odsłona ogólnopolskiej kampanii społecznej realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK. Jej celem jest edukacja społeczeństwa w zakresie dezinformacji, manipulacji w sieci oraz zagrożeń, jakie niosą ze sobą niezweryfikowane treści. Podobnie jak w 2024 r. koncepcja kampanii nawiązuje do wizerunku trolli.

Spis treści

Toggle
  • Groteska zamiast moralizowania – baśniowa forma w służbie edukacji
  • Edukacja i emocje – jak kampania odpowiada na realne zagrożenia
  • Informacja to odpowiedzialność

Dezinformacja to dziś jedno z największych wyzwań dla bezpieczeństwa informacyjnego kraju. Kampanią chcemy nie tylko ostrzec, ale przede wszystkim nauczyć Polki i Polaków, jak rozpoznawać manipulację i nie dawać się wciągnąć w spiralę nienawiści i fałszu. To nasz obowiązek jako instytucji publicznych

– mówi wiceminister cyfryzacji, Paweł Olszewski.

Głównym elementem kampanii, której kluczowym przekazem jest hasło „Nie bądź internetowym trollem” jest 30-sekundowy spot (LINK DO FILMU), emitowany w telewizji, radiu i internecie. Jego bohaterami są użytkownicy internetu, którzy – pod wpływem kliknięcia w niezweryfikowaną informację – fizycznie przeobrażają się w tytułowe trolle. Ta metafora ma za zadanie pokazać, jak szybko i nieświadomie można stać się narzędziem dezinformacji.

Groteska zamiast moralizowania – baśniowa forma w służbie edukacji

Za koncepcję kreatywną spotu odpowiada agencja kreatywna Fabryka Komunikacji Społecznej, a za jego reżyserię – Adrian Chudek, specjalizujący się w opowiadaniu historii za pomocą XR LED Unreal Virtual Production, AI, 3D i najnowocześniejszych technik postprodukcji greenscreen.

Zależało nam na tym, by uciec od tradycyjnego, moralizatorskiego tonu. Postawiliśmy na metaforę i emocje, które silniej działają na widza niż suche fakty. Dezinformacja to zjawisko trudne do uchwycenia dla odbiorców – stąd pomysł na fantazyjny świat i przemianę bohaterów w trolle. Wierzymy, że taki język przekazu ma większą szansę trafić do każdego

– podkreśla Marek Krężel, koordynator kampanii w Fabryce Komunikacji Społecznej.

Estetyka spotu inspirowana jest stylistyką teledysków i baśniowego kina fantasy. Zastosowano m.in. szerokokątne obiektywy oraz niestandardowy format kadru, by jeszcze bardziej zniekształcić świat przedstawiony i oddać atmosferę groteski.

Już od pierwszej analizy wiedziałem, że chcę odejść od realizmu. Dezinformacja to coś z natury nieprawdziwego, więc i bohaterowie mogą być zdeformowani, dziwni. Świadomie mieszałem klasyczne efekty specjalne z AI, by zbudować hybrydowy świat, który fascynuje, ale i niepokoi. Myślę, że ta kampania to prawdopodobnie jeden z największych w Polsce przykładów tzw. „hybrydowego filmu AI”, w którym łączymy prawdziwy plan filmowy ze sztuczną inteligencją, osiągając wizualnie coś, co dotąd było nieosiągalne

– mówi Adrian Chudek, reżyser spotu.

To właśnie sztuczna inteligencja odegrała kluczową rolę w tworzeniu wizualnych transformacji bohaterów. Jak przyznaje reżyser, AI była nie tylko narzędziem, ale także źródłem twórczych niespodzianek, które trudno byłoby osiągnąć klasycznymi technikami CGI w tak krótkim czasie.

Edukacja i emocje – jak kampania odpowiada na realne zagrożenia

Kampania jest odpowiedzią na rosnący problem dezinformacji w sieci – zarówno tej szerzonej przez boty i farmy trolli, jak i nieświadomych użytkowników, którzy udostępniają niesprawdzone informacje. Zgodnie z danymi NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), prawie wszyscy badani spotkali się z dezinformacją w internecie, z czego niemal 40% oceniło, że zdarza się to często lub bardzo często .

Dezinformacja działa, bo trafia w emocje. Dlatego i my, jako twórcy, musimy odwoływać się do emocji – by je rozbroić, ośmieszyć, ale też obudzić refleksję. Świat trolli w naszym filmie jest bajkowy, ale niebezpieczny – to lustro, w którym każdy może się przejrzeć

– mówi Chudek.

Dzięki zastosowaniu języka metafory, baśniowej estetyki i zaawansowanej technologii AI, spot nie tylko przyciąga uwagę, ale i angażuje emocjonalnie. Twórcy nie moralizują, lecz skłaniają do autorefleksji – nad tym, jak łatwo jest paść ofiarą manipulacji i nieświadomie ją powielać.

Informacja to odpowiedzialność

Na potrzeby kampanii powstała także strona internetowa www.nask.pl/dezinfo, na której dostępne są materiały edukacyjne i formularz, umożliwiający zgłaszanie dezinformacji napotkanych w sieci.

W kampanii „Trolle” wykorzystaliśmy potężne narzędzia nowoczesnej komunikacji, by uświadomić, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda internet. Jedno kliknięcie może nas zmienić – i to nie w dobrą stronę. Chcemy, by ta kampania była impulsem do refleksji i rozmowy o tym, jak świadomie korzystać z informacji, a przede wszystkim, że trzeba weryfikować jej źródła

– dodaje Marek Gieorgica, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.

Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreacje i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.

Ministerstwo Cyfryzacji i NASK apelują o aktywne zaangażowanie w walkę z dezinformacją.
Więcej informacji o kampanii na stronie: www.nask.pl/dezinfo.

Tagi: trolletreścidezinformacjaministerstwo cyfryzacjiinternetkampaniaNASK

Zobacz także

Fot. pixabay.com/Madryt

Patrycja Sałacińska z Madrytu: Byliśmy odcięci od internetu, telefonii, komunikacji

2025-04-29
Fot. ilustracyjna

Prawie połowa Hiszpanii bez prądu. Problemy w Portugalii i Francji

2025-04-28
Jak odpowiednio zabezpieczać się w sieci? - Polskie Radio Rzeszów

Jak odpowiednio zabezpieczać się w sieci?

2025-04-28
Fot. pexels.com

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed reklamami z wizerunkami sławnych osób

2025-04-19

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla – kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK - Polskie Radio Rzeszów

Nie pozwól, by dezinformacja zmieniła Cię w trolla – kampania Ministerstwa Cyfryzacji i NASK

14 minut temu

Galanteria z chronionych zwierząt zatrzymana na granicy

40 minut temu

Bovska nie zwalnia tempa

1 godzinę temu

Parlament Europejski uchylił immunitet europosła Grzegorza Brauna

1 godzinę temu

U Michała Szczygła przebojowa wiosna

1 godzinę temu

Awantura o psa zakończona zatrzymaniem za narkotyki

2 godziny temu

Dominik Dudek i jego debiutancki album

2 godziny temu

Rozmowa z Natalią Kwiatkowską, wokalistką zespołu Cheap Tabacco

2 godziny temu
Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz temat, który warto poruszyć?
ZGŁOŚ TEMAT
Na ludową nutę
W cyfrowym świecie
a2
Kulinarne pogaduchy
a5
Forum rolnika

WIADOMOŚCI

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

MUZYKA

Wiadomości muzyczne
Listy przebojów

SPORT

Piłka nożna
Siatkówka
Piłka ręczne
Koszykówka
Tenis stołowy

PARTNERZY

Audytorium17

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Kontakt
Polityka prywatności

© 2024 Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacji

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • POGODA
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej